Μάθημα 3ο : Σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, διεθνοποίηση εργασίας και οικονομίας

Στην εποχή μας οι συνθήκες εργασίας και οι μορφές απασχόλησης των εργαζομένων μεταβάλλονται διαρκώς. Παράλληλα με τα παραδοσιακά σχήματα απασχόλησης, όπως η άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος, η μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, έχουν δημιουργηθεί νέες ευέλικτες μορφές απασχόλησης όπως η τηλεργασία, το ηλεκτρονικό εμπόριο (εμπόριο μέσω διαδικτύου), η ηλεκτρονική εργασία κτλ. Επίσης αυξάνεται ο αριθμός των ανθρώπων που εργάζονται με μερική απασχόληση ή αυτοαπασχολούνται.

Εποχική
εργασία
Αυτοαπασχόληση Τηλεργασία Μερική
απασχόληση
Παραγωγή
«με το κομμάτι»
Ο εργαζόμενος προσλαμβάνεται για να εξυπηρετήσει πρόσκαιρες-εποχικές ανάγκες μιας επιχείρησης, όπως π.χ. σερβιτόρος το καλοκαίρι σ’ ένα νησί. Γίνεσαι εργοδότης του εαυτού σου, π.χ. δημιουργώντας γραφείο διοργάνωσης συνεδρίων, εργαστήριο αποκατάστασης παλαιών αντικειμένων, χρυσοχοΐας κτλ.
Η στροφή στην αυτοαπασχόληση αποτελεί διέξοδο στο αυξανόμενο πρόβλημα της ανεργίας.
Με τη χρήση ενός Η/Y και ενός τηλεφώνου, ο εργαζόμενος δουλεύει από το σπίτι του ή σε διάφορα Κέντρα Τηλεργασίας (επεξεργασία κειμένων, λογιστικές εργασίες κτλ). Απασχόληση με μειωμένο ωράριο (π.χ. πωλήτρια με ωράριο 4 ωρών ημερησίως) Συνήθως αυτή η εργασία γίνεται στο σπίτι, αμείβεται με το κομμάτι (π.χ. ραπτική, επεξεργασία κειμένων, μεταφράσεις, συναρμολόγηση αντικειμένων κτλ.).

Εναλλακτικές μορφές απασχόλησης εμφανίζονται. Ο τρόπος εργασίας και οι συνθήκες εργασίας αλλάζουν. Απαιτούνται τότε νέες δεξιότητες από τους εργαζόμενους.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2η

Μια μεγάλη πολυεθνική επιχείρηση αξιοποίησε ένα ηλεκτρονικό μάτι τελευταίας τεχνολογίας, που παρακολουθεί την εξέλιξη της παραγωγής τροφίμων και κατευθύνει, στη συνέχεια, ένα ηλεκτρονικό χέρι που αποσύρει τα ελαττωματικά προϊόντα. Χιλιάδες εργαζόμενοι που είχαν εξειδικευτεί να κάνουν αυτή τη δουλειά, σε πολλές χώρες του κόσμου, απολύθηκαν.

Συζήτησε με ένα συμμαθητή σου τη συγκεκριμένη περίπτωση και απάντησε στα ερωτήματα:

  • Τι άλλο θα μπορούσε να κάνει η επιχείρηση αντί να απολύσει τους εργαζομένους;
  • Πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν οι εργαζόμενοι τη νέα κατάσταση;
  • Αν ήσουν σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού, και σύμφωνα με όσα έχεις ακούσει στο πλαίσιο του Σ.Ε.Π., με ποιο τρόπο θα μπορούσες να βοηθήσεις τους εργαζόμενους (συμβουλέψου και το κείμενο της Εισαγωγής);

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3η

Γνωρίζεις ότι μπορείς ελεύθερα να μετακινηθείς για σπουδές και εργασία σε ένα οποιοδήποτε κράτος της Ε.Ε.;

  • Αναζήτησε στο διαδίκτυο, μέσω της σελίδας του Ε.Κ.Ε.Π (Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού), θέσεις εργασίας που εμφανίζονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο (Δ/νση: http://www.ekep.gr).
  • Η αναζήτηση εργασίας σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα γίνεται με τη βοήθεια των Ευρωπαϊκών Yπηρεσιών Απασχόλησης, EURES. Αναζήτησε στην ιστοσελίδα του EURES πληροφορίες σχετικά με τις συνθήκες διαβίωσης και εργασίας στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. (http://europά.eu.int/jobs/eures.).

Γράψε σε μια σελίδα τις παρατηρήσεις σου από την εμπειρία αυτή (διαπιστώσεις, απορίες, ανησυχίες κτλ.).

  • Όλα όσα συμβαίνουν στον πλανήτη στον οποίο ζεις επηρεάζουν εσένα και τη ζωή σου. Έχεις όμως τη δυνατότητα να επηρεάζεις και εσύ με τη στάση σου και τη συμπεριφορά σου όσα συμβαίνουν σε αυτόν.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1H

Σημείωσε σε ένα χαρτί πώς φαντάζεσαι τη ζωή σου όταν θα είσαι 25 χρονών. Ποιο θα μπορούσε να είναι το επάγγελμά σου; Με τι ακριβώς θα ασχολείσαι και πώς θα περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου; Τι ώρα θα χρειάζεται να ξυπνάς; Πόσο κόσμο θα χρειάζεται να βλέπεις; Θα χρειάζεται να καταβάλλεις έντονη φυσική προσπάθεια ή θα πρέπει να μένεις για πολλές ώρες καθισμένος;

Αφού φανταστείς τη μελλοντική σου ζωή για 5 λεπτά περίπου, γύρνα από την άλλη πλευρά το χαρτί σου. Σημείωσε ποια πράγματα θεωρείς σημαντικά στο μελλοντικό σου επάγγελμα. Αν θέλεις, ιεράρχησέ τα. Ίσως ο παρακάτω πίνακας σου δώσει κάποιες ιδέες:

Να εργάζομαι με πολλούς ανθρώπους Να ταξιδεύω συχνά
Να βοηθώ και να φροντίζω ανθρώπους Να μην εκτίθεμαι σε κινδύνους
Να έχω ευκαιρίες για δημοσιότητα Να κατασκευάζω πράγματα με τα χέρια μου
Να έχω υψηλή αμοιβή Nα εργάζομαι στο σπίτι μου
Να έχω πολύ ελεύθερο χρόνο Να έχω την αίσθηση της δημιουργίας
Να ορίζω εγώ το χρόνο εργασίας μου Να έχω μια σίγουρη δουλειά

Διάλεξε ένα συμμαθητή ή συμμαθητριά σου που να μην ανήκει στην παρέα σου. Αν μάλιστα θέλεις να γνωρίσεις περισσότερο κάποιον, ίσως αυτή η δραστηριότητα να αποτελεί μια καλή ευκαιρία. Κάποιος από τους δύο σας αποφασίζει να αρχίσει πρώτος. Θα μιλήσει για όσα θεωρεί σημαντικά στο μελλοντικό του επάγγελμα. Ο άλλος που τον ακούει μπορεί, αν θέλει, να του κάνει διευκρινιστικές ερωτήσεις που θα τον βοηθήσουν να μιλήσει όσο το δυνατόν περισσότερο και να είναι σαφέστερος. Μετά από 5 περίπου λεπτά, όταν θα σας πει ο καθηγητής σας, αλλάζετε ρόλους.

Στο τέλος, μπορεί ο καθένας να αναφέρει στην τάξη:

  • πώς αισθανόταν όταν μίλαγε ο ίδιος και πώς όταν άκουγε τον άλλον
  • δύο στοιχεία που ο ίδιος θεωρεί σημαντικά για την επαγγελματική του επιλογή.
  • Tο σχέδιο ζωής είναι ένας καλός οδηγός για να ξέρουμε πού πάμε και γιατί.
  • Η επαγγελματική επιλογή πρέπει να εναρμονίζεται με το σχέδιο ζωής κάθε ανθρώπου.
  • Επιλέγουμε καλύτερα, όταν γνωρίζουμε τον εαυτό μας, τα ενδιαφέροντά μας, τις επαγγελματικές μας αξίες, το περιβάλλον μας.
  • Επιλέγουμε καλύτερα, όταν γνωρίζουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος που μας ενδιαφέρει.

Προσπάθησε να συντάξεις μια σύντομη επαγγελματική μονογραφία για ένα από τα επαγγέλματα της δραστηριότητας 1. Οι πληροφορίες που συνέλεξες είναι αρκετές για κάτι τέτοιο; Τι άλλο θα έπρεπε να ρωτήσεις; Στο διαδίκτυο, στη διεύθυνση http://www.pi-schools.gr, θα βρεις την ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Αναζήτησε το πανελλήνιο δίκτυο επικοινωνίας και πληροφόρησης Νέστωρ, από τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Πήγαινε στις επαγγελματικές μονογραφίες και βρες την επαγγελματική μονογραφία που είναι καταχωρισμένη εκεί και αντιστοιχεί σε αυτή που συνέταξες εσύ. Σύγκρινε τις πληροφορίες που πήρες μέσω της συνέντευξης και αυτές που βρήκες πλοηγούμενος στο διαδίκτυο. Αν το σχολείο σου δεν έχει πρόσβαση στην ηλεκτρονική πληροφόρηση –ή αν το επάγγελμα που ψάχνεις δεν είναι καταχωρισμένο- απευθύνσου στο Κέντρο Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣY.Π.) ή στο Γραφείο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.) της περιοχής σου. Αυτή η κίνηση ίσως αποδειχτεί μια πολύ καλή λύση για έγκυρη πληροφόρηση.

  • Η επαγγελματική μονογραφία είναι μια σύντομη και περιεκτική περιγραφή ενός επαγγέλματος.
  • Επιλέγουμε καλύτερα, όταν γνωρίζουμε το επάγγελμα που επιλέγουμε.
  • Η καλύτερη πληροφόρηση για ένα επάγγελμα είναι αυτή που μας αποκαλύπτει όλες τις πτυχές του, θετικές και αρνητικές, καθώς και την πορεία που χρειάζεται να ακολουθήσουμε προκειμένου να το ασκήσουμε.
  • Κάθε επάγγελμα προΰποθέτει, αλλά και καθορίζει, έναν τρόπο ζωής.

Ποια στοιχεία ενός επαγγέλματος περιέχονται σε μια επαγγελματική μονογραφία;

Δείτε πέντε διαφορετικούς και πολύ σημαντικούς λόγους να γραφτείτε στο επιχειρηματικό κοινωνικό δίκτυο του Linkedin

Άσκηση στην τάξη : Αφού προβληθεί η ταινία » BabyBoom »

απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις :

Περιγράψτε τις σχέσεις των εργαζομένων στον κόσμο εργασίας τους : επαγγελματικές, οικογενειακές, κοινωνικές, προσωπικές.

Ποιες συνέπειες υπάρχουν γαι τις επαγγελματικές και προσωπικές επιλογές των εργαζομένων στην ταινία; Ποια συμπεράσματα βγάζετε;

Ποια προβλήματα θέτει η ταινία και ποιες λύσεις προτείνει;

Ποια προβλήματα εντοπίζετε εσείς και ποιες λύσεις προτείνετε;

9 thoughts on “Μάθημα 3ο : Σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, διεθνοποίηση εργασίας και οικονομίας

  1. Μανόλης Χ., Γ3 : Στο Baby Boom έχω καταλάβει πως η πρωταγωνίστρια προσπαθούσε να βρει τρόπο να μεγαλώσει το παιδί της με οποιονδήποτε καλύτερο τρόπο και γι αυτό προσπάθησε να κάνει δική της επιχείρηση για να καλύψει τα δάνειά της και τα έξοδα και να κάνει ευτυχισμένη και πλήρη τη ζωή τους.

    Μου αρέσει!

  2. Δημήτρης Τρ. Γ3 : » Αυτό που μου έκανε κυρίως εντύπωση στην ταινία που παρακολουθήσαμε είναι ότι μια γυναίκα παρόλες τις δυσκολίες που είχε αντιμετωπίσει, κατάφερε να γίνει καλή μητέρα και να έχει μια σταθερή εργασία. Έτσι, συμπεραίνουμε, γίνεται μία γυναίκα να εργάζεται, να κάνει καρριέρα, βέβαια, πολλές φορές υπό δυσκολες συνθήκες και με πολύ απαιτητικές προϋποθέσεις.

    Μου αρέσει!

  3. Κωνσταντίνος Τρ., Γ3 : Ο εργασιακός κόσμος στις μέρες μας είναι σκληρός και χωρίς κατανόηση. Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες κοιτάνε μόνο πώς θα κάνουν μεγαλύτερα έσοδα και δεν τους νοιάζει η πρσωπική ζωή και τα προβλήματα των υπλαλλήλων τους. Μια γυναίκα η οποία είναι εργαζόμενη μητέρα πρέπεει να θυσιάσει πολλά πράγματα. Κατ΄ αρχήν, θα είναι μακριά από το σπίτι και την οικογένειά της καθώς δεν θα έχει χρόνο. επίσης, δεν θα ευχαριστηθεί το μεγάλωμα του παιδιού της και, τέλος, δεν θα μπορεί να έχει τον έλεγχο των παιδιών της, τα οποία θα είναι συνέχεια μόνα τους και θα κάνουν πολλά πράγματα που δεν θα έπρεπε.

    Μου αρέσει!

  4. Μανόλης Φρ., Γ3 : Στη συγκεκριμένη ταινία μου έκανε εντυπωση το γεγονός ότι η γυναικα αυτή για να συνεχίσει να τα πηγαινει καλά με τη δουλειά της, της ζητήθηκε να μην έχει οικογένεια, να είναι αφοσιωμένη με τη δουλειά της και να ασχολείται αποκλειστικά μόνο με αυτή. Πιστεύω πως αν κανείς μπορέσει και οργανώσει δουλειά και οικογένεια, τότε θα μπορέσει να τα καταφέρνει και στους δυο τομείς.

    Μου αρέσει!

  5. Ανθούλα Φ., Γ3 : Στο Baby Boom ο εργασιακός τομέας είναι αρκετά σκληρός, για μια γυναίκα με παιδί. Θέλει να μας δώσει να καταλάβουμε πόσο δύσκολο είναι να ππετύχουμε αυτό που θέλουμε στη ζωή μας και πώς να τα πετύχεις όλα αυτά χρειάζεται αρκετός κόπος αλλά και κάποιες θυσίες. Οι συνθήκες ήταν σκληρές γιατί δεν έπρεπε να εχει οικογένεια, ούτε παιδί ούτε προσωπική ζωή, αφού πρέπει να αφοσιώνεται στη δουλειά μόνο. Είδαμε πως μπόρεσε να κάνει καριέρα, αν και με παιδί κατάφερε να κάνει δική της επιχείρηση. Αξιοποίησε ό,τι είχε και με βάση τις γνώσεις της κατάφερε να σώσει μια επιχείριση στα δικά της χέρια, αλλλά και μετά από όλα αυτά έγινε ανεξάρτητη γυναίκα με παιδί, πράγμα πολύ δύσκολο αλλά και απέκτησε προσωπική ζωή.

    Μου αρέσει!

  6. Σαββίνα Ψ., Γ3 : Στην ταινία που είδαμε μας παρουσιάζει μια γυναίκα που προσπαθεί ενώ έχει παιδί να κάνει καριέρα. Σε αυτήν την ταινία μου έκανε εντύπωση ότι για να κάνει μια γυναίκα καριέρα πρέπει να θυσιάσει οικογένεια, προσωπική ζωή και να αφοσιώνεται στη δουλειά της. στην ταινία βλέπουμε ένα πολύπλοκο εργασιακό κόσμο που όμως η πρωταγωνίστρια τα καταφέρνει και μαζί με το μωρο της φτιάχνει την προσωπική της ζωή και όλα πάνε καλύτερα.

    Μου αρέσει!

  7. Μαρία Φρ., Γ3 : Στην ταινία παρακολουθήσαμε ότι παρουσιάζεται ο εργασιακός κόσμος μιας γυναίκας, υψηλό στέλεχος της εταιρείας, με πολλές υποχρεώσεις ενώ η ίδια διαθέτει εργασιομανία. Ξαφνικά έρχεται αντιμέτωπη με την πραγματική ζωή, καλείται να μεγαλώσει ένα παιδί. Η κίνηση αυτη τη φέρνει σε δύσκολη θέση στον εργασιακό της χώρο, αφού δεν μπορεί να ανταπεξέλθει. Οι συνθήκες της εργασίας της ήταν άκρως απιτητικές και αυστηρές, αφού το γεμάτο ωράριο δεν της επέτρεπε να ασχοληθεί με την ιδιωτική της ζωή. Η πρωταγωνίστρια ανάμεσα σ΄ αυτό το δίλημμα επιλέγει να ακολουθήσει τον ανθρώπινο δρόμο. Αφήνει την καριέρα, αφού είναι ικανοποιημένη από όσα της έχει εξασφαλίσει. Ζει μια πιο ξέγνοιαστη με το παιδί και παράλληλα αναπτύσσει και πιο προσωπικές σχέσεις. Επειδή, όμως, το μικρόβιο της εργασιομανίας ακόμη ζούσε μέσα της, δεν άφησε ευκαιρίες ανεκμετάλλευτες. Έτσι, προχώρησε στη δημιουργία δική της επιχείρηση, η οποία μάλιστα είχε απήχηση. Κατάφερε, λοιπόν, να συνδυάσει την επαγγελματική της ζωή μαζί με τις ανθρώπινες σχέσεις, σε επίπεδο που δεν επηρέαζε ο ένας τομέας τον άλλον.

    Αρέσει σε 1 άτομο

  8. Μιχάλης Ρ., Γ3 : Με εντυπωσίασε η πολύ μεγάλη έμφαση που έδινε η πρωταγωνίστρια στη δουλειά της και την καριέρα της, που δεν την ένοιαζε αν δεν μπορούσε να κάνει οικογένεια ή να ξεκουραστεί για λίγο.
    Η ταινία με έκανε να μάθω πώς είναι το σύστημα εργασίας των προτεσταντικών χωρών, συνεχώς απαιτητικό, αδιάφορο για τις μεγάλες απαιτήσεις που είναι επιφορτισμένοι να κάνουν οι υπάλληλοι, αισχρό και άδικο (κάποιος μπορεί να σου πάρει τη θέση και να μη σε βοηθήσει κανένας).
    Η πρωταγωνίστρια καταφέρνει να φτιάξει τη δική της επιχείρηση με βάση αυτά που ξέρει τόσα χρόνια στην εταιρεία που εργαζόταν. Όμως δουλεύει πλέον με χαρά, ηρεμία και σιγουριά.

    Αρέσει σε 1 άτομο

  9. Κοκώνα Φρ., Γ3 : Τα σχόλιά μου για την ταινία που παρακολουθήσαμε ήταν πως παρατήρησα τον τρόπο τον οποίο διαχειριζόταν την κάθε κατάσταση η κυρία που ήταν πρωταγωνίστρια του έργου. Αυτό που μου κίνησε το ενδιαφέρον ήταν πως αυτή η γυναίκα, αν και την έδιωξαν από τη δουλειά της πάλαιψε για να ζήσει, προχώρησε στη ζωή της, όπως το να φύγει από την πόλη και να μετακομίσει σε ένα απλό χωριό, μπήκε σε ένα νέο επαγγελματικό τομέα που αν και στην αρχή δεν της απέδιδε τίποτε, εκείνη το πάλαιψε και έγινε το προϊόν της ένα από τα πιο δημοφιλή προϊόντα στον τομέα του. Επίσης βρήκε έναν άνθρωπο με τον οποίο θα ξεκινούσε μια οικογένεια, εργαζόμενη πλέον σε ρυθμούς που θα επέτρεπαν την αφοσίωσή της στην οικογένειά της.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε