ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 41)
|
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:
Ø Η λατινική λέξη Κατακόμβη
προέρχεται από την ελληνική λέξη κατακύμβη = όρυγμα στη γη και γενικά τον υπόγειο τάφο
Ø Η επίσημη χριστιανική ονομασία τους είναιCoemeteria ad Catacumbas Accubitoria (υπόγεια κοιμητήρια). Δόθηκε
για πρώτη φορά το 354 μ.Χ. στο κοιμητήριο του Αγίου Σεβαστιανού έξω από τα τείχη της Ρώμης κοντά στη Αππία
Οδό. Από τον 16ο αιώνα όλα τα υπόγεια Χριστιανικά κοιμητήρια ονομάζονται κατακόμβες.
Ø Η Ρωμαϊκή Νομοθεσία προστάτευε τους Ιδιωτικούς Τάφους έξω από τα τείχη της Ρώμης. Σώζεται μάλιστα νόμος
του Οκταβιανού Αυγούστου (30 π.Χ. – 14 μ.Χ.) ο οποίος τιμωρεί αυστηρά την «τυμβωρυχία»(το άνοιγμα των τάφων με σκοπό τη ληστεία ).
Ø Οι Κατακόμβες της Ρώμης είναι σκαμμένες σε πορώδες έδαφος χωρίς καθορισμένο αρχιτεκτονικό σχέδιο. Η επέκταση των διαδρόμων γινόταν χωρίς ιδιαίτερη μελέτη. Συνήθως είναι πολυώροφες (3 – 6 ορόφους) και οι όροφοι επικοινωνούν με σκάλες. Οι διάδρομοι είναι μακρόστενοι και στις διασταυρώσεις σχηματίζονται νεκρικοί θάλαμοι που ονομάζονται cubicula.
Ø Τη συντήρηση της Κατακόμβης, το άνοιγμα νέων σηράγγων και τη φύλαξη αναλάμβαναν ειδικοί εργάτες οι «κοπιάτες». Για ασφάλεια σε πολλά σημεία άναβαν λαμπάδες και άνοιγαν αεραγωγούς και φεγγίτες.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:
Ø Η διακόσμηση των Κατακομβών επηρέασε την Πρωτοχριστιανική ζωγραφική.
Στη Ραβέννα (αρχές 4ου αι. – αρχές 6ου αι.) οι εκκλησίες διακοσμήθηκαν με συμβολικές σκηνές που εμπνέονται
από τις σκηνές των Κατακομβών.
Ø Συγκρίνετε την τεχνική και τη θεματολογία των ναών της Ραβέννας με τους συμβολισμούς των κατακομβών.
|
Ας προσέξουμε τα τρία ψηφιδωτά από τη Ραβέννα Β. Ιταλίας (κοντά στη Βενετία) και ας θυμηθούμε τις τοιχογραφίες στις κατακόμβες
Στο πρώτο ψηφιδωτό (από το Μαυσωλείο της Γκάλα Πλασίντια) βλέπουμε τον γαλάζιο ουρανό γεμάτο με χρυσά άστρα. Όλα μοιάζουν σαν να προχωρούν προς το κέντρο ενός φωτεινού κύκλου όπου τα περιμένει ένας χρυσός σταυρός. Στις τέσσερις γωνίες διακρίνουμε τα σύμβολα των τεσσάρων Ευαγγελιστών.
Στο δεύτερο ψηφιδωτό (από τον Άγιο Βιτάλιο) βλέπουμε τον «Αμνό του Θεού» σε έναστρο ουρανό. Ο «αμνός» είναι μέσα σε πολύχρωμο στεφάνι που μοιάζει με δίσκο, απ’ το οποίο ξεκινούν τέσσερις ποταμοί από άνθη που σχηματίζουν σταυρό. Το στεφάνι – δίσκο με τον αμνό, κρατούν στα χέρια τους τέσσερις άγγελοι που βρίσκονται σε ένα πολύχρωμο λιβάδι – που θα συμβόλιζε τον παράδεισο.
Στο τρίτο ψηφιδωτό (στην κόγχη του Ιερού Βήματος στον Άγιο Απολλινάριο Ραβέννας) βλέπουμε σε έναστρο ουρανό το σταυρό μέσα σε στεφάνι. Κάτω ο μάρτυρας Άγιος Απολλινάριος δείχνει στα 12 αρνιά το δρόμο προς το σταυρό.
Ας δούμε όμως και πιο πάνω στην κορυφή της κόγχης. Τα 12 αρνιά προχωρούν να φθάσουν στο Χριστό που περιμένει να τα ευλογήσει.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια παραδείσια ατμόσφαιρα. |
|
|
Μπορούμε να βρούμε τέτοιες παραστάσεις σε σημερινούς ναούς ;
Ας θυμηθούμε σε ποιο σημείο του ναού είδαμε τον σταυρό να περιβάλλεται με στεφάνι
σε ποιο σημείο του ναού είδαμε παγώνια ή περιστέρια ή άλλα παραδείσια πτηνά
σε ποιο σημείο του ναού είδαμε τον αμνό να περιβάλλεται από στεφάνι |
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3:
Ø Ας επισκεφθούμε Κατακόμβες στη Ρώμη
|
Η αίθουσα αυτή είναι μία «Κρύπτη».
Τι παρατηρούμε σε αυτή την Κρύπτη;
Τι διακρίνουμε στο κέντρο της αίθουσας (που περικλείεται
με σχοινιά);
|
|
Παρατηρήστε την τοιχογραφία: Περιγράφει δύο σκηνές :
α. Στο άνω μέρος κάποιος ανεβαίνει στο βουνό. Ποια
σκηνή από την Παλαιά Διαθήκη περιγράφει;
β. Στο κάτω μέρος ο Χριστός μπροστά στο πλήθος
ετοιμάζεται να κάνει κάποιο θαύμα. Τι σας θυμίζει; |
|
Το Χριστόγραμμα σε δάφνινο στεφάνι ανάμεσα σε
δύο παραδείσια πουλιά ήταν προσφιλές θέμα για τις
τοιχογραφίες στις Κατακόμβες.
Η τοιχογραφία που βλέπουμε δίπλα, προέρχεται από την
εποχή των Κατακομβών και των Διωγμών (α΄ μισό 4ου αι.)
Βρέθηκε όμως σε ανασκαφές σε παλαιοχριστιανικό τάφο
στη Θεσσαλονίκη |
Οι τρεις αυτές τοιχογραφίες σε Κατακόμβη της Ρώμης περιγράφουν
α. την Ιστορία του Ιωνά
β. Την Ιστορία των Τριών Παίδων στην Κάμινο
γ. Την προσφορά των Άρτων για τη Θεία Λειτουργία.
Ποια από αυτές τις εικόνες έχει σχέση με την Ανάσταση του Χριστού; |
1. Σκηνή από «Αγάπες» των πρώτων Χριστιανών στην Κατακόμβη Αγίας Πρισκίλης
2. Στο ψηφιδωτό του Αγίου Απολλιναρίου ο Σταυρός σε στεφάνι.(Σύγκρινέ τον με το Χριστόγραμμα) |
|