Ποιες από τις διατάξεις του Μωσαϊκού Νόμου θα μπορύσαν να ισχύσουν στη σημερινή εποχή; Με ποιο τρόπο;

Α) Μερικοί από τους νόμους που αναφέρονται στο κείμενό μας μπορούν να ισχύουν στην εποχή μας για να την καλυτερέψουν. Αρχικά οι σχέσεις με τους συνανθρώπους μας πρέπει να είναι ισότιμες και να μην γίνονται διακρίσεις ιδιαίτερα στα 2 φύλα, μωσαΪκός νόμος, γυναίκεςάνδρας- γυναίκα . Ακόμα ένα πολύ σημαντικό θέμα που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας είναι η άσχημη και απάνθρωπη συμπεριφορά προς τους ξένους αλλά και αδύναμους. Ειδικά στις μέρες μας πολλοί μετανάστες διώχνονται και απορρίπτονται από τους ντόπιους με σκληρό τρόπο. Αυτό είναι κατακριτέο γιατί και οι άνθρωποι αυτοί έρχονται στη χώρα μας τις περισσότερες φορές για να βρούνε δουλειά και να ξεπεράσουν τις δυσκολίες της ζωής τους. Τέλος η απονομή της δικαιοσύνης στις μέρες μας είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα που απασχολεί όλους τους πολίτες . Οι δικαστές πρέπει να αποδίδουν την δικαιοσύνη δίκαια και ποτέ τους να μην δέχονται δωροδοκίες . Οι δικαστές πρέπει πάντα να εξετάζουν καλά την υπόθεση ώστε να αποδίδουν την δικαιοσύνη σε αυτούς που το αξίζουν. Αν όλα αυτά πραγματοποιούνταν στην εποχή μας πιστεύουμε  πως τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά.

Λαζαρή Ελένη, Λαζαρής Στέλιος, Λαζαρής Μιχαήλ, Α2

Α1) Τα θέματα που μπορούν να λυθούν σήμερα με τις διατάξεις του Μωσαϊκού Νόμου θα μπορούσαν να είναι:

α) Οι δικαστές να λένε πάντα το δίκιο, να μην είναι άδικοι, να μην παίρνουν δώρα για να βγάλουν απόφαση.

β) Μπορούμε να μαζεύουμε το ένα δέκατο όσων βγάζουμε και να στηρίξουμε μια κοινωνική πρόνοια αφού το κράτος αδυνατεί με τους χειρισμούς που κάνει, αν πιστεύουμε σωστά στον Θεό και τηρούμε τους νόμους Του. Έτσι θα μπορούμε να τρέφουμε τα ορφανά, τις χήρες, τους φτωχούς, τους ξένους. Τους ξένους δεν πρέπει να τους μειώνουμε για το χρώμα του δέρματος, τη γλώσσα, τη θρησκεία, τον τρόπο ζωής και σκέψης τους, αλλά να τους σεβόμαστε. Όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι, άρα πρέπει να τους βλέπουμε όπως είμαστε εμείς.

γ) Η τηλεόραση, οι εφημερίδες, τα περιοδικά μιλάνε για μαντείες, αστρολογίες και μαγικά κόλπα. Κάποιος που πιστεύει κι αγαπά το νόμο του Θεού δεν πέφτει στις παγίδες σαν χαζός ανθρώπων που προσπαθούν να εξαπατήσουν μ΄αυτούς τους τρόπους τους ανόητους. Θα έπρεπε μάλιστα να διαμαρτυρηθούμε και να πάψουν να υπάρχουν τέτοιες πηγές εξαπάτησης αφελών ή αθώων πολιτών.

δ) Να μη δημιουργούμε κοντά μας χώρους ακολασίας, αμαρτίας, αλλά ψυχαγωγίας αληθινής μέσα από υγιές θέατρο, μουσική, τέχνες που κάνουν την ψυχή μας δυνατή, φιλάνθρωπη και ωφέλιμη στην κοινωνία. Οι σχέσεις τότε των ανθρώπων θα είναι ήπιες, ομαλές και δεν θα χρειάζονται οι φυλακές και τα δικαστήρια. Αυτό βέβαια απαιτεί παιδεία και κατήχηση που σήμερα λείπουν εξ ίσου.

Πιζάνιας Γιάννης, Κωνσταντίνος Τρικοίλης, Άγγελος  Πέρος.

Β) Το να μην σκέφτεσαι άσχημα για κάποιον και να του μιλάς ανοιχτά, όπως μιλάει ο Μωσαϊκός Νόμος να κάνουν οι Ισραηλίτες, για να θεμελιώσουν τη ζωή τους στο Νόμο του Θεού, είναι κάτι που δεν ισχύει εντελώς σήμερα. Οι άνθρωποι απομακρύνονται και σχολιάζουν άλλους ανθρώπους χωρίς καν να τους έχουν γνωρίσει.

μωσαΪκός, δικαιοσύνηΓ) Στη σημερινή εποχή οι άνθρωποι χωρίζονται στους ιδιοτελείς και στους ανιδιοτελείς. Ένας συμφεροντολόγος και φιλόδοξος δεν μπορεί να δει τους συνανθρώπους του ίσους με αυτόν. Στην καθημερινότητά μας μπορούμε να πούμε ψέματα με μεγάλη ευκολία, ώστε δεν το καταλαβαίνουμε. Μικροπράγματα μπορούν να παρασύρουν τον καθένα σε άσχημες πράξεις και συνήθειες. Έχουμε συνηθίσει να ακούμε για κρούσματα ληστειών μέσα στα σπίτια πλουσίων, τα υπάρχοντα των άλλων ανθρώπων φαντάζουν χωρίς αξία και συγχρόνως η άσχημη πράξη τους δεν φαίνεται πια τόσο κακή, όσο αναγκαία. Δεν επιστρέφουμε τα δανεισμένα αντικείμενα που παίρνουμε ούτε ανταποδίδουμε  ή αποζημιώνουμε τον ιδιοκτήτη όταν προκαλέσουμε ζημιά όταν είμαστε συμφεροντολόγοι, όπως δείχνουν οι άνθρωποι στην σημερινή εποχή.

Αλλά υπάρχουν και οι ανιδιοτελείς άνθρωποι και τότε εκείνοι εφαρμόζουν τον νόμο του Θεού και δίνουν ελπίδα στην γενική απαισιοδοξία και απελπισία για την έλλειψη ανθρώπινων, δηλαδή δίκαιων νόμων και τη λειτουργία δικαστικής εξουσίας. Και αυτό απαιτεί να έχει πίστη κάποιος.

Δ) Σήμερα οι άνθρωποι, επίσης, φέρονται ρατσιστικά στους ξένους μετανάστες γιατί δεν έχουν ακόμη νιώσει μετανάστες. Ένας εύπορος δεν νοιάζεται για να δώσει τα περισσεύματά του σε ανθρώπους φτωχούς. Οι δανειστές στριμώχνουν ανελέητα όσους μπορούν να εκμεταλλευτούν και δεν νοιάζεται για τις συνέπειες στις ζωές τους. Υπάρχουν εργοδότες που εκμεταλλεύονται τις ανάγκες των φτωχών και ζούμε το γεγονός να υπάρχουν σήμερα εργαζόμενοι που να νιώθουν ζητιάνοι χωρίς αξιοπρέπεια παρά τις σκληρές τους προσπάθειες για επιβίωση.

Ε) Υπάρχουν δικαστές τίμιοι, και σωστοί, αλλά δεν υπάρχει επαρκές δικαστική εξουσία να εφαρμόσει τους υπάρχοτες δίκαιους νόμους. Οι άδικοι αθωώνονται και οι δίκαιοι κλείνονται στις φυλακές με τη βοήθεια ψευδομαρτύρων. Σπάνια, αν οι δικαστές είναι σωστοί τότε μπορεί να αποδοθεί δικαιοσύνη, αλλά πρέπει να είναι πολύ γενναίος, δίκαιος, τίμιος και αποτελεσματικός ο δικαστής, πράγμα τόσο σπάνιο, που καταντάει θαυμαστό.

φτωχοί2Στ) Ο νόμος της δεκάτης, το σαββατικό και Ιωβηλαίο έτος δεν ισχύουν σήμερα, γιατί με τις επιστημονικές μεθόδους η γη μπορεί να σπέρνεται και να αποδίδει καρπό κάθε χρονιά. Η κοινωνική πρόνοια δεν λειτουργεί και έτσι η δεκάτη δεν δίνεται στους φτωχούς, ούτε στα ταμεία προνοίας μπαίνει κάποιο αντίστοιχο ποσό. Η κοινωνική πρόνοια έχει αφεθεί στην συνείδηση των πολιτών της χώρας, και ευτυχώς υπάρχουν ακόμη πολλοί που πιστεύουν στο Θεό και κάτι γίνεται…

Συμπέρασμα :  Αν ζούσαμε σύμφωνα με τον Μωσαϊκό νόμο θα είχαμε μια ευνομούμενη πολιτεία με δικαστική εξουσία, πολιτική και κοινωνική μέριμνα για μια αξιοπρεπή ζωή. Υπάρχει μια ελάχιστη ακόμα μέριμνα που επαφίεται στα χριστιανικά αισθήματα των αληθινών χριστιανών κι έτσι ακόμη μπορούμε και έχουμε μια ελπίδα επιβίωσης και κατάκτησης μιας ανθρώπινης ζωής.

Ελευθερία Ναρλή, Χάρης Χατζηδάκης, Γιώργος Παντελής, Μαρία Φραζή, Α3

Οι Ισραηλίτες αποφάσισαν να οργανώσουν την καθημερινή τους ζωή πάνω στο Νόμο του Θεού, έτσι ακολούθησαν κάποιες πολύ χαρακτηριστικές Διατάξεις του Μωσαϊκού Νόμου, οι οποίες έχουν σχέση κυρίως με τη συμπεριφορά του καθενός μας απέναντι σε διάφορες «λεπτές» κοινωνικές περιπτώσεις.

Ζ) Δικαστές: Η απονομή της δικαιοσύνης είναι, ήταν και θα είναι ένας από τους σημαντικότερους νόμους. Γιατί το άδικο, ο παραβάτης, πρέπει να τιμωρείται. Ενώ το δίκαιο πρέπει να επαινείται. Ο αδικημένος πρέπει να βρίσκει το δίκιο του. Οι δικαστές είναι οι λειτουργοί της δικαιοσύνης, οι αμερόληπτοι, αντικειμενικοί, δίκαιοι άνθρωποι που δεν χρηματίζονται, δεν δωροδοκούνται, δεν κάνουν τα στραβά μάτια στους φίκους και γνωστούς. (Φράγκου Κοκκώνα, Α3).

 Μέσα στο νόμο του Μωϋσή, βλέπουμε πως οι δικαστές θα πρέπει να μη δέχονται δωροδοκίες προκειμένου να υπερασπίζονται πάντα το δίκαιο, δηλαδή να μην τους «τυφλώνουν» τα δώρα. Επίσης, δεν πρέπει να αρκεί μόνο ένας μάρτυρας για να αποδείξει αν ο κατηγορούμενος είναι αθώος ή ένοχος. Γι αυτό οι δικαστές πρέπει να εξετάζουν πολύ την κάθε υπόθεση.

ρουθΗ) Τι διατάξεις υπήρχαν στο Μωσαϊκό Νόμο για τους ξένους και τους φτωχούς; Στο Νόμο του Μωϋσή αναφέρονται τα δικαιώματα των φτωχών και των ξένων, καθώς και η συμπεριφορά που θα πρέπει να έχουμε εμείς προς αυτούς.  Αρχικά πληροφορεί τους Ισραηλίτες  πως δεν πρέπει να τους εκμεταλλεύονται τους ξένους, τους φτωχούς, τους δούλους και τους αδύναμους γιατί τους θυμίζει πόσο αδύνατοι, δούλοι και κακοπαθημένοι ήταν εκείνοι στην Αίγυπτο, όταν ήταν δούλοι. Πρέπει λοιπόν να τους εξασφαλίζουν την τροφή τους, με το να αφήνουν κάτω τα στάχυα που πέφτουν από τα χέρια τους όταν θερίζουν, για τους φτωχούς, ή τις ρόγες από τα σταφύλια από τον τρύγο, ώστε να τα μαζεύουν οι φτωχοί κι οι ξένοι. Πρέπει να τους δανείζουν με τόκο πολύ λιγότερο από τους άλλους κατοίκους, να τους δίνουν το ημερομίσθιό τους πριν την δύση του ηλίου για να προλαβαίνουν να βρίσκουν εγκαίρως την καθημερινή τους τροφή από τους πωλητές της και για να προμηθευτούν τα απαραίτητα για τη ζωή τους εγκαίρως.

Νομική Σουλούνια, Κατερίνα Μακαρούνα, Άννα – Μαρία Κώστα, Παντελής Μαμουζέλος, Α2

Θ) Καταδίκη της ειδωλολατρείας : Δεν πρέπει στο λαό του Θεού να χρησιμοποιείται η μαγεία, ούτε να υπάρχουν και να επιτρέπονται ανθρωποθυσίες για χάρη ψεύτικων θεών, ή θυσίες ζώων για ψεύτικους Θεούς. Απαγορεύεται να υπάρχει λατρεία σε άλλους θεούς στη χώρα των ανθρώπων που στηρίζουν στο Νόμο του Θεού τις ζωές τους.

Μ΄αρέσει πολύ η διάταξη του Μωσαϊκού Νόμου που λέει να μην κρατάμε κακία στην καρδιά μας για τον συνάνθρωπό μας, ό,τι κι αν μας βαραίνει να το λέμε στα ίσια, με ειλικρίνεια και να μην το κρατάμε μέσα μας και γίνεται κακό που μας τρώει. Δυστυχώς σήμερα στις μέρες μας δεν εφαρμόζεται αυτός ο νόμος γαι τους περισσότερους. Συνήθως υπάρχει κακία ανάμεσα στους ανθρώπους και μίσος, ένα φαινόμενο που δεν θα έπρεπε να υπάρχει σε ανθρώπους που ζουν στην εποχή του Χριστού που ήδη έχουμε λυτρωθεί από το κακό, έχουμε τη διδασκαλία ολοκληρωμένη του Θεού. Αν όμως πάρουμε σοβαρά υπόψη αυτή την θεϊκή διδασκαλία τότε, αν προσπαθήσουμε να είμαστε κοντά στο Θεό και να του μοιάσουμε η κοινωνία μας θα γινόταν κι αυτή ζηλευτή. (Ανθούλα Φωτιάδη, Α3).

Αντώνης Σαμπανής, Μάριος Χούλλης, Κοκκώνα Φράγκου, Ανθούλα Φωτιάδη, Α3

Ι) Ο Νόμος της Δεκάτης : Οι Ισραηλίτες έπρεπε από τη διάταξη του Μωσαϊκού Νόμου να χωρίζουν το ένα δέκατο από τη σοδειά τους. Μ΄ αυτα τάϊζαειδωλολατρίας τιμωρίαν τους φτωχούς, τους ξένους, τους λευΐτες που ήταν διασκορπισμένοι ανάμεσα στις πόλεις των Ισραηλιτών τους εξυπηρετούσαν και δεν επιτρεπόταν να έχουν δικές τους πόλεις και κτήματα για να είναι απερίσπαστοι στη λατρεία του Θεού. Στο τέλος κάθε τρίτης χρονιάς η δεκάτη καθενός πολίτη πήγαινε στο ταμείο της πόλης και έθρεφαν με αυτά όσους είχαν ανάγκη, ορφανά, χήρες, δούλοι, φτωχοί, ξένοι. Μ΄ αυτόν τον τρόπο υπήρχαν έσοδα για να εφαρμόζεται μια επαρκής κοινωνική πρόνοια και μέριμνα.

ΙΑ) Καταδίκη της Ειδωλολατρίας : Σε καμμιά πόλη που θα κατοικούν Ισραηλίτες δεν επιτρέπεται να λατρεύεται άλλος θεός, να κτίζεται ναός άλλου θεού, να τελούνται θυσίες ανθρώπων ή ζώων ή αγαθών για χάρη κάποιου θεού ξένου στον Ένα κια μοναδικό Θεό των Ισραηλιτών. Και στο Μωσαϊκό Νόμο επιτρέπονται μόνο προσφορές φυτικών προϊόντων, λαχανικών, καρπών και θυσίες μόνο ζώων, ποτέ ανθρώπων. Επίσης καταδικάζονται και η μαγεία, γοητεία, να κατασκευάζουν δηλητήρια για κακό σκοπό να βλάψουν ανθρώπους μ΄ αυτά. Έτσι προστατεύεται η πνευματική υγεία των Ισραηλιτών με αυτό το μέτρο.

Σκεύος Κουλλιάς, Πανορμίτης Μαχμούντ, Α2

ΙΒ) Το Σαββατικό και το Ιωβηλαίο Έτος, Α2 (Βαγγελίτσα Κουφού και Μαρία Λουλουδιά

Κάθε έξι χρόνια καλλιεργούσαν οι Ισραηλίτες τα χωράφια τους όπως όριζε ο Μωσαϊκός Νόμος, κλάδευαν τα αμπέλια τους και τον έβδομο χρόνο, άφηναν τη γη τους να ξεκουραστεί, χωρίς να σπέρνουν τίποτε. Την επόμενη χρονιά την όγδοη άλλαζαν καλλιέργεια κι η γη απέδιδε πολύ περισσότερο καρπό. Αυτό ονομαζόταν Σαββατικό Έτος, το έβδομο.

«Μετρήστε 49 χρόνια συνολικά και το 50ό θα το ανακηρύξετε άγιο. Είναι το Ιωβηλαίο έτος. θα κηρύξετε απελευθέρωση για όλους τους κατοίκους της χώρας. Κάθε ιδιοκτησία που έχει πουληθεί θα επιστραφεί στον αρχικό ιδιοκτήτη της κια καθένας που έχει πουληθεί ως δούλος θα δοθεί στην οικογένειά του».

Στέλιος Λαζαρής, Μιχάλης Κυπραίος, Νικόλας Σουλούνιας, Παντελής Καρυώτης, Α2

Το πεντηκοστό έτος θεωρούνταν άγιο, ονομαζόταν Ιωβηλαίο και ήταν η χρονιά που απελευθερώνονταν οι δούλοι, και οι οικογένειές τους, έπαιρναν πίσω τα χωράφια και τα σπίτια που από χρέη είχαν χάσει και ήταν πλέον δικά τους. Ήταν πολύ ευεργετική διάταξη και έδινε ελπίδα στους φτωχούς ότι θα ανακτούσαν ελευθερία και περιουσία ξανά μια μέρα.

βιβλίο νόμουΙΓ) Πολλές φορές λένε κάποιοι ότι ο Μωσαϊκός Νόμος ήταν απάνθρωπος και σκληρός, που έλεγε ότι όταν βγάλει κάποιος ένα μάτι, να του βγάλουν ένα μάτι ή ένα δόντι, να του βγάλουν ένα μάτι κι ότι μπορεί να έκανε τους ανθρώπους που πίστευαν σε αυτόν να γίνουν εκδικητικοί. Όμως αν σκεφτούμε ότι για ένα μάτι χάνονταν χιλιάδες μάτια ή για ένα δόντι ολόκληρες … μασέλες… τότε θα καταλάβουμε ότι με ένα που έβγαινε χανόταν μόνο ένα αρα ήταν ευεργετικό για το λαό να σταματά και να περιορίζεται το κακό στο ελάχιστο. Άρα ήταν φιλανθρωπία και αγάπη για τον άνθρωπο και τον μάθαινε όχι να είναι εκδικητικός αλλά προσεκτικός. Έτσι δεν χρειαζόταν να χάνονται άνθρωποι και μέλη σημαντικά. Άρα λοιπόν δεν ήταν σκληρός αλλά γεμάτος αγάπη και φιλανθρωπία του Θεού ο Νόμος του Μωϋσή σε μια σκληρή κι απάνθρωπη εποχή και κοινωνία ανάμεσα σε ειδωλολάτρες που η πίστη τους σε παράξενους θεούς  οδηγούσε απάνθρωπες υπερβολές.

Μιχάλης Ροδίτης, Δημήτρης Τρικοίλης, Μανώλης Χούλλης, Κώστας Πιζάνιας, Α3

ΙΔ) Η διάταξη που μου άρεσε είναι να μην είμαστε εκδικητικοί και μνησίκακοι απέναντι στους άλλους, αλλά να αγαπάμε τον πλησίον μας όπως τον εαυτό μας. Μου αρέσει γιατί είναι ωραίο να μην εχθρευόμαστε και να μην καταριόμαστε τον συνάνθρωπό μας ή μερικές φορές να μην σκοτώνουμε αθώους λόγω του θυμού μας.

Βασιλεία – Ελευθερία Εργά, Α1

ΙΕ) «Ένας μόνο μάρτυρας δεν αρκεί για να καταδικαστεί κάποιος που κατηγορείται για οποιοσδήποτε έγκλημα, παρανομία ή αμαρτία. Οι δικαστές να εξετάζουν καλά την κάθε υπόθεση». Μου άρεσε γιατί όταν κάποιον τον κατηγορούμε άδικα και δεν του δίνουμε ευκαιρία να υπερασπιστεί τον εαυτό του τον αδικούμε πολύ και δεν πρέπει.

Καμπουράκη Ειρήνη, Α1

Δυστυχώς στις μέρες μας δεν πιστεύουν οι άνθρωποι στον Θεό σαν σύνολο και γι αυτό δεν τηρούνται οι διατάξεις της φιλανθρωπιας του Θεού εκτός από λίγους που αποτελούν και την ελπίδα μας.

Σχολιάστε