ΕΝΟΤΗΤΑ 17 ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ – ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ

 http://users.sch.gr/geioanni/sel-ekpaideusi/sxolikes_ergasies/TRITH-GYMNASIOY-THRHSKEYTIKA/sel_2=16-30/17.htm



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


      Α.        Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Ø          Στην Εκκλησιαστική γλώσσα είναι πολύ δημοφιλείς οι λέξεις και φράσεις:
αθλητές  –   άσκηση   –  στέφανος  μαρτυρίου   –   στάδιο αρετών
ησυχία     –   σιωπή   –   εγκράτεια

Ø          Άσκηση  είναι :   α.  Ο αγώνας του ανθρώπου κατά των παθών.
β.  Ένα μέσο για την Ένωση του ανθρώπου με το  θεό.
γ.  Χρέος όλων των χριστιανών.
Κοινές για όλους τους Χριστιανούς είναι οι απαιτήσεις της Ασκητικής ζωής.
[ταπεινοφροσύνη,  μετάνοια,   νηστεία,   προσευχή,   υπέρβαση εγωισμού,   έμπρακτη αγάπη]


Β.       ΑΝΑΧΩΡΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΒΙΟ: ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΖΩΗ

Ø            3ος αιώνας μ.Χ.:  Πρώτοι χριστιανοί του «αναχώρησαν»(έφυγαν από την οργανωμένη κοινωνία)
                                α.  Κατέφυγαν σε ερημικά μέρη
β.  Ονομάστηκαν αναχωρητές. 
                                  Πιο γνωστός από τους Αναχωρητές του 3ου αιώνα: Ο Μέγας Αντώνιος.
Οι Αναχωρητές:  
α.  Αναζητούσαν την Ησυχία.
β.  Ζούσαν απομονωμένοι στις  Ερήμους της Αιγύπτου και της Παλαιστίνης 
                                  γ.  Εργάζονταν ατομικά (με το εργόχειρο έβγαζαν τα έξοδά τους)
δ.  Αρνούνταν τις κοσμικές απολαύσεις της ζωής
                                ε.  Συγκεντρώνονταν σε ομαδική προσευχή και θεία λατρεία.

Ø             4ος αιώνας μ.Χ.:  Εισβάλλει στην Εκκλησία η «εκκοσμίκευση»(κοσμικός τρόπος ζωής)
      Για ποιο λόγο;   α.  Στις μεγάλες πολεις βαπτίζονταν πολλοί χωρίς να γνωρίζουν το Χριστιανισμό
β.  Αιρετικοί Χριστιανοί συμμάχησαν με την Εξουσία
(επικράτησαν τα συμφέροντα  –  χάθηκε η ανιδιοτέλεια  και η προσφορά)
Πολλοί Χριστιανοί
αναχώρησαν από πόλεις και εγκαταστάθηκαν σε ερημικές τοποθεσίες
Ο Μοναχισμός διαδόθηκε στην Παλαιστίνη, Συρία,  Μεσοποταμία, Μ. Ασία, Δύση

Ø             Παχώμιος:     Ίδρυσε μοναστήρια στην Αίγυπτο. Ονομάστηκαν κοινόβια (ζούσαν μαζί πολλοί μοναχοί)
α.    ομοιόμορφη ενδυμασία
                                β..   κοινή προσευχή σε ορισμένη ώρα
                                  γ.    συμμετοχή όλων σε εργασίες

Ø             Τέλος 4ου ΄ Αρχές 5ου αιώνα μ.Χ.:  Την εποπτεία των μοναχών την έχει ο Επίσκοπος
      Για ποιο λόγο;   α.  Επειδή πολλοί μοναχοί έκαναν κατάχρηση της αυτονομίας
β.  Επειδή πολλοί μοναχοί διέδιδαν αιρέσεις  και δημιουργούσαν προβλήματα
γ.  Επειδή πολλοί μοναχοί οδηγούνταν σε ακρότητες
Ο περιορισμός των μοναχών αφορούσε ορισμένες ακραίες συμπεριφορές τους


Γ.       ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ – ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ –  ΤΕΧΝΗ

Ø          Ο Μοναχός: α.   Ενδιαφέρεται για τον άνθρωπο και τον στηρίζει πνευματικά και ηθικά στις δυσκολίες
                         β.   Αγωνίζεται κατά της πλεονεξίας, του ατομικισμού και της ιδιοτέλειας
γ.  
Σε πολλά μοναστήρια λειτουργούν  σχολεία, νοσοκομεία, γηροκομεία
                         δ.   Εκεί κατέφευγαν όσοι καταδιώκονταν και εύρισκαν καταφύγιο
                         ε.   Εκεί πολλοί άνθρωποι μάθαιναν τέχνες να μπορέσουν να ζήσουν.

Ø          Στα μεγάλα Μοναστήρια
α.  
Λειτουργούσαν κέντρα αντιγραφής αρχαίων κλασικών συγγραφέων
                         β.   Γράφονταν ύμνοι και Πατερικά Κείμενα
γ.   Στουδίου, Σινά, Άγιο Όρος :
Μεγάλη ακμή η ποίηση, ζωγραφική, γλυπτική, μουσική

Ø           Δυσκολίες και πειρασμοί στη ζωή των μοναχών
α.  
Εγωισμός – Αλαζονεία εξ αιτίας της εμπιστοσύνης που τους δείχνουν οι πιστοί
                         β.   Πλούτος και πνευματική έπαρση
Ίσιες και μεγαλύτερες Δυσκολίες στη ζωή των λαϊκών Χριστιανών
α.  
στη οικογενειακή τους ζωή
                         β.   στην εργασία τους
γ.  
στις κοινωνικές τους σχέσεις
                         δ.   στην εργασία τους




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 68)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1(σελίδα 68):      

Ø      Σέβομαι τους μοναχούς δεν σημαίνει ότι τους θεωρώ ανώτερους από τους υπόλοιπους ανθρώπους.
Αλλά σημαίνει ότι α.  Εκτιμώ και εμπιστεύομαι την πίστη τους και τις προσπάθειες που κάνουν
                             β.   Οι μοναχοί προσεύχονται πρώτα για το κόσμο και έπειτα για τον εαυτό τους
γ.  
Η πεποίθηση πολλών ότι οι μοναχοί είναι ανώτεροι εγκυμονεί κινδύνους για τους μοναχούς
                              δ.  Ο μοναχός ως πνευματικός καθοδηγεί τον λαϊκό να αποβάλει τον κακό του εαυτό



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:      

Ø     ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Το Αγιον Ορος στην καρδιά της Ευρώπης
ΤΑ 20  ΜΕΓΑΛΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ø       ΤΟ ΣΕΡΒΙΚΟ – ΤΟ  ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟ – ΤΟ ΡΟΥΜΑΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ

 ENOTHTA-12-3-xiland_small

  Το µοναστήρι του Χιλανδαρίου όπως σήµερα µας είναι γνωστό, ιδρύθηκε τον 12ο αιώνα από τον ηγεµόνα της Σερβίας Στέφανο Νεµάνια και τον γιο του Ράστκο, τους µετέπειτα µοναχούς Συµεών και Σάββα, που είναι ίσως και οι λαοφιλέστεροι άγιοι της Σερβίας.


ENOTHTA-12-4-ksenof_small

  Το μοναστήρι του Ξενοφώντος, κατά την τουρκοκρατία υποστηρίχθηκε από εύπορους βλάχικης καταγωγής και  από Ρουµάνους ηγεµόνες. .Κατά τον 16ο αιώνα η πλειονότητα των µοναχών ήταν Σλάβοι.


 ENOTHTA-12-1-pantel_small

  Μοναστήρι Αγίου Παντελεήμονα (Ρωσικό)
Το 1307 καταλανικές συµµορίες το πυρπόλησαν όµως λίγο αργότεραο Στέφανος ∆ουσάν ανέλαβε να το ξανακτίσει. Ευεργέτες αναδείχθηκαν Βυζαντινοί αυτοκράτορες, Σέρβοι ηγεµόνες, πλούσιοι Ρουµάνοι και τσάροι της Ρωσίας.


ENOTHTA-12-2-zogr_small

  Μοναστήρι Ζωγραφου  (Βουλγαρικο)
Το 15ο αιώνα ο Στέφανος ο Καλός πρόσφερε µια σειρά από μετόχια σε περιοχές της Ρουµανίας, Βουλγαρίας, Ρωσίας και Τουρκίας, όµως σήµερα της έµειναν µόνο όσα βρίσκονται στον ελλαδικό χώρο.
Ως και τις αρχές του 19ου αιώνα συµβίωναν µαζί µε τους βουλγάρους και μοναχοί ελληνικής και σερβικής καταγωγής, αλλά από το 1845 και έπειτα έµειναν µόνο βούλγαροι.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3:

Ο Υπέροχος Ύμνος της αγάπης (από την Επιστολή του Αποστόλου Παύλου)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:      

Ø       Η Μονή Κλειστών στις πλαγιές της Πάρνηθας

Ø       Η Μονή Δαφνίου στο Αιγάλεω όρος (στο δρόμο προς την Ελευσίνα)

Ø       Η Μονή Καισαριαν΄ς στον Υμηττό

Ø       Η Μονή Πεντέλης
Ø       Η Μονή Πετράκη

4 thoughts on “ΕΝΟΤΗΤΑ 17 ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ – ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΣ

  1. With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement?
    My website has a lot of unique content I’ve either created myself or
    outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my agreement.
    Do you know any ways to help protect against content
    from being ripped off? I’d really appreciate it.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε