Προαγωγικές Εξετάσεις Ιουνίου – Διαγώνισμα 2013

2ο Γυμνάσιο Καλύμνου

Μάθημα : Θρησκευτικά

Εισηγήτρια Καθηγήτρια : Πάνου Μαρία

Τάξη:  Β’ Γυμνασίου

Ημ/νία: 03/06/2013

Προαγωγικές Εξετάσεις Ιουνίου 2013

  1. ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ. Να κυκλώσετε το σωστό γράμμα (Σ=Σωστό ή Λ=Λάθος) και να γράψετε την απάντησή σας στην κόλλα σας.

  2. Η Εκκλησία τιμά την Παναγία Μητέρα του Θεού με το να χτίζει ναούς προς τιμήν της, να δίνει στους πιστούς το όνομά της, να προτρέπει να γράφονται ύμνοι, ακολουθίες, να φιλοτεχνούνται εικόνες με το πρόσωπό της, και, να  θεσπίζονται εορτές προς τιμήν της.              [Σ]       Λ

  3. Βασιλεία του Θεού είναι η καινούρια ανθρωπότητα που άρχισε με τον ερχομό και το έργο του Χριστού, προσφέρει έναν νέο τρόπο ζωής, όπου κυριαρχούν σχέσεις αγάπης, αδελφοσύνης, ελπίδας, ειρήνης και δικαιοσύνης, προχωρά αθόρυβα και ασταμάτητα και το πλήρωμά της θα φανερωθεί  μετά τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού.     [Σ]   Λ

  4. Ονομάζεται το γεγονός της Βάπτισης του Χριστού “Θεοφάνια γιατί κατά την Βάπτιση φανερώθηκε χειροπιαστά για πρώτη φορά στην ιστορία ο Θεός ως Αγία Τριάδα : Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα   [Σ]         Λ

  5. Ο Χριστός διάλεξε δώδεκα μαθητές για να κηρύττουν λέγοντας πώς έφτασε η Βασιλεία του Θεού, να θεραπεύουν τους αρρώστους, να ανασταίνουν τους νεκρούς, να γιατρεύουν τους λεπρούς, να κάνουν καλά τους δαιμονισμένους και να αμοίβωνται γι’  αυτό, αφού κι εκείνοι δωρεάν απέκτησαν από τον Χριστό τα χαρίσματα αυτά.           Σ          [Λ]

  6. Με το προσωπικό του παράδειγμα και με όσα για την προσευχή δίδαξε, ο Ιησούς προέβαλε τη Βασιλεία του Θεού και ως μια κοινωνία ανθρώπων που προσεύχονται.  [Σ]         Λ

  7. Η έμπρακτη εκδήλωση αγάπης ή η παράλειψη της κρίνει αποφασιστικά τον καθένα μια και το να είναι κάποιος κοντά στον Θεό ή μακριά του, είναι συνέπεια των καλών ή κακών επιλογών και πράξεων ή παραλείψεών του προς τους συνανθρώπους του.  [Σ]   Λ

2. Αντιστοιχίστε τις εικόνες με τις προτάσεις που μας δείχνουν τη θέση των ανθρώπων στη Βασιλεία του Θεού. Τοποθετήστε τα γράμματα και τους αριθμούς με τέτοιο τρόπο ώστε να λύσετε το σταυρόλεξο σωστά, βάζοντας ν εκεί που συμφωνούν οι εικόνες με τις προτάσεις και μεταφέρετε τις αντιστοιχίες στην κόλλα σας [Λύσεις : Α4, Β3, Γ1, Δ2]                                                                   Οριζόντια

1

2

3

4

Α

 

 

 

ν

Β

 

 

ν

 

Γ

ν

 

 

 

Δ

 

ν

 

 

Α. Ο Ιησούς υπερασπίστηκε τα παιδιά πρόβαλε στους μεγάλους ως πρότυπα μίμησης.

Β. Από τον Ζακχαίο ο Ιησούς απλώς ζήτησε φιλοξενία. Εκείνος άδραξε την ευκαιρία και το σπίτι του πλημμύρισε από Βασιλεία Θεού.

Γ. Δέχτηκε τις γυναίκες ισότιμα με τους άντρες, και τις προστάτεψε από την αυστηρότητα θρησκευτικών και κοινωνικών κανόνων εναντίον τους. 

Δ. Στον ευσεβή πλούσιο με σοβαρές θρησκευτικές αναζητήσεις προσφέρθηκε από τον Ιησού αυτό που εκείνος ζητούσε. Δεν τόλμησε να ανταποκριθεί. Έτσι έχασε την ευκαιρία της ζωής του

Κάθετα

samaritidaxristos21.

λήψη όνομα θεού επί ματαίω2.

ζακχαιος2

 3.

παιδιά και χριστος

 4.

3. Συμπληρώστε το κείμενο με τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση. Στην κόλλα σας μεταφέρετε τους αριθμούς και τις λέξεις που τους αντιστοιχούν (Αίμα, ανάμνηση, σταυρική, ενώνονται,  Ευχαριστίας, τελείται, Δείπνος, Διαθήκη, Σώμα, επισφραγίζεται)

Σε αυτό το αποχαιρετιστήριο πασχαλινό δείπνο (Μυστικός ………Δείπνος    (1)……….) ο Ιησούς, συσχετίζοντας το ψωμί και το κρασί (τον άρτο και τον οίνο) με τη ……σταυρική..(2)……….. του θυσία, τους δήλωσε ότι αυτά είναι το ……σώμα.(3)……… και το …αίμα..(4)…….. του. Τρώγοντας και πίνοντας από αυτά οι μαθητές ενώθηκαν μαζί του και μεταξύ τους, “κοινώνησαν”. Έκτοτε οι χριστιανοί, επαναλαμβάνοντας με το Μυστήριο της Θείας …Ευχαριστίας…(5)………… αυτό που έγινε εκείνο το βράδυ, ομολογούν ότι ο Χριστός σταυρώθηκε για όλους, και ……ενώνονται..(6)……… με τον Ίδιο και μεταξύ τους. Έτσι παίρνουν δύναμη να αγωνίζονται για όσα και Εκείνος.  Η νέα …Διαθήκη…(7)…………, δηλ. η συμφωνία ανάμεσα στον Θεό και τους ανθρώπους, κλείνεται πάνω στον σταυρό του Χριστού και ……επισφραγίζεται ….(8)…………… με το ίδιο του το αίμα. Συγκλονιστική η τελευταία συνάντηση του Ιησού με τους Δώδεκα. Δείπνο, λόγια συγκινητικά, προαγγελία της παράδοσης από μαθητή του. Ζητά να τον θυμούνται πάντα και τους δείχνει τον τρόπο γι’ αυτή την “……ανάμνηση..(9)…………”. Συνδέει το Δείπνο με την αυτοθυσία του και με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, που από τότε και για πάντα θα …τελείται…(10)……….  από τους χριστιανούς παντού στον κόσμο.

1 Δείπνος    2 σταυρική      3 σώμα       4 αίμα      5 Ευχαριστίας    6 ενώνονται   

7 Διαθήκη   8 επισφραγίζεται     9 «ανάμνηση»     10 τελείται

 4. Τι είναι παραβολές και τι φανερώνουν; Γιατί ο ο Κύριος Ιησούς Χριστός δίδασκε με αυτές;

α. Οι παραβολές του είναι πολλών ειδών. Αυτές είναι διηγήσεις φτιαχτών ιστοριών από την καθημερινή ζωή, όμως ασυνήθιστες, παράξενες και μοναδικές. Τόσο αυτές όσο και όλες οι παραβολές φανερώνουν, με παραστατικό και εντυπωσιακό τρόπο η καθεμιά, κάτι ξεχωριστό για τη Βασιλεία του Θεού. Όποιοι τις ακούν ή τις μελετούν καταλαβαίνουν τι αυτές είναι και πόσο αξίζουν για την αληθινή ζωή των ανθρώπων. Έτσι γίνονται αφορμή να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να πάρουν θέση.

β. Γιατί ο Ιησούς δίδασκε με αυτές; Αυτός ήταν τότε ο καλύτερος τρόπος για να διδάξει τις νέες, πρωτάκουστες και ανατρεπτικές αλήθειες ζωής της Βασιλείας του Θεού. Άλλωστε με παραβολές δίδασκαν και οι Ισραηλίτες ραβίνοι τότε. Με τις παραβολές μπορούσαν να τον καταλάβουν όλοι. Ενώ αφηρημένα και θεωρητικά πράγματα ήταν – και είναι πάντοτε – μόνον για λίγους. Οι παραβολές με τις αλήθειες που φανέρωναν χαράζονταν βαθιά μέσα τους και τις θυμούνταν πάντοτε. Ο Ιησούς ήταν πρωτότυπος και ασυναγώνιστος αφηγητής παραβολών. Οι επιστήμονες ερευνητές των Ευαγγελίων επισημαίνουν ότι τουλάχιστον το 1/3 της διδασκαλίας του είναι με παραβολές.

5. Ποιο είναι το μήνυμα της παραβολής του Σπλαγχνικού Πατέρα; Πώς αλλιώς ονομάζεται η παραβολή αυτή; Ποια ονομασία θεωρείτε πιο εύστοχη και γιατί;

Κεντρική μορφή της παραβολής είναι ο πατέρας σε σχέση προς όσα κάνει για τους δύο γιους. Με τη μορφή του πατέρα ο Ιησούς φανέρωσε παραστατικά ποιος και πώς είναι ο αληθινός Θεός: Αγαπά απέραντα όλους, παραμένει σπλαχνικός προς όλους, και με τον τρόπο που ο καθένας έχει ανάγκη. Σε αυτόν τον Θεό στηρίζονται, για να μετανοήσουν αληθινά και να διορθωθούν, όσοι παίρνουν λάθος δρόμο στη ζωή τους, καθώς και όσοι από λάθος εκτίμηση νομίζουν ότι είναι εντάξει.

Η παραβολή αυτή ονομάζεται και «παραβολή του Ασώτου». Εύστοχη θεωρείται η πρώτη ονομασία, «παραβολή του Σπλαγχνικού Πατέρα» γιατί μας θυμίζει ότι ο Θεός μας είναι πατέρας που πάντα μας βοηθά και μας περιμένει να έρθουμε κοντά του σεβόμενος την ελευθερία που ο Ίδιος μας δώρησε.

6.Ποιο είναι το μήνυμα της παραβολής του σπλαγχνικού Σαμαρείτη;

Πάντοτε οι άνθρωποι έκαναν και κάνουν διακρίσεις μεταξύ τους: κατά φυλή, εθνικότητα, θρησκεία, κοινωνική τάξη κ.ά. Και ανάλογα με αυτές συμπεριφέρονται υπέρ ή εναντίον των άλλων. Ο Ιησούς με την παραβολή του σπλαχνικού Σαμαρείτη ανέτρεψε αυτές τις διακρίσεις και δίδαξε να βλέπουμε με ευαισθησία τον κάθε άνθρωπο, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε ανάγκη, και να προσφέρουμε έμπρακτη αγάπη. Έτσι φανερώθηκε ζωντανά και παραστατικά ότι οι άνθρωποι, που ζουν κατά το πνεύμα της Βασιλείας του Θεού, μπορούν να γίνουν μια κοινωνία έμπρακτης αγάπης από όλους προς όλους, χωρίς διακρίσεις.

7.     Τι είναι και τι σημαίνουν τα θαύματα του  Κυρίου Ιησού Χριστού;

Ο Ιησούς από την αρχή της δράσης του προσπαθούσε να δείξει στους ανθρώπους τον καινούριο κόσμο του Θεού για χάρη τους. Αυτό γινόταν: με τη ζωή του, με την επικοινωνία του με τους ανθρώπους και με τη διδασκαλία του – κυρίως με τις παραστατικές παραβολές του. Ταυτόχρονα όμως και με θαυμαστές πράξεις του: τα θαύματα. Αυτά, με πιο θεαματικό και εντυπωσιακό τρόπο από τις παραβολές, φανέρωναν αυτό που επιδίωκε.  Όταν συναντούσε: αδυναμία, αρρώστια, αναπηρία, πόνο, θάνατο. Για ανθρώπους που έπασχαν από αυτά ο Ιησούς νοιάστηκε και συμπαραστάθηκε θαυματουργικά. Στα Ευαγγέλια έχουμε διηγήσεις για περίπου 40 θαύματά του. Παραδείγματα: Θεράπευσε τυφλούς, κωφάλαλους, παράλυτους, επιληπτικούς, λεπρούς και άλλους. Ελευθέρωσε από δυνάμεις του κακού (δαιμονισμένους). Ξανάδωσε τη ζωή σε νεκρούς, γλίτωσε κάποιους από κινδύνους.

8.     Τί έδειχναν τα θαύματα για τη ζωή των ανθρώπων; Σε τί ωφελούνται όσοι μελετούν τις διηγήσεις για τα θαύματά του Κυρίου Ιησού Χριστού;

Με τρόπο παραστατικότερο από όσο στις παραβολές, το καθένα έδειχνε κάποια ξεχωριστή αλήθεια της Βασιλείας του Θεού. Όλα ήταν σημάδια (“σημεία”), παραδείγματα και παράθυρα, που επέτρεπαν στους ανθρώπους να δουν πόσο αλλιώτικη θα είναι η ζωή σύμφωνα με το πνεύμα της. Απελευθέρωναν τους ανθρώπους όχι μόνο από τα βάσανά τους, αλλά και από απάνθρωπες αντιλήψεις σχετικές με αυτά. Έδιναν στους πάσχοντες στήριγμα ότι δεν είναι μόνοι, αλλά έχουν τον Θεό πλάι τους. Βεβαίωναν ότι κάποτε όλα τα δεινά θα τελειώσουν και θα κυριαρχούν μόνο η ζωή και το καλό.

Τα θαύματα του Χριστού έδειχναν και προέβαλλαν ξεκάθαρα ποιος είναι ο Ιησούς, τι είδους είναι η καινούρια ανθρωπότητα που έφερε και πώς μπορεί μέσα σε αυτήν να αλλάζει η ζωή των ανθρώπων. Νιώθουν τον Θεό κοντά στους ανθρώπους χειροπιαστά. Προσπαθούν να αλλάξουν εσωτερικά και γίνονται πιο ευαίσθητοι, ώστε να μπορούν να συμπαραστέκονται έμπρακτα και χωρίς διακρίσεις προς όσους συνανθρώπους πάσχουν και υποφέρουν. Έχουν τη διαβεβαίωσή του ότι, όταν έχουν πίστη και εμπιστοσύνη στον Θεό, μπορούν να αναμένουν το θαύμα. Στο όνομά του και με την αγάπη και τη δύναμή του έγιναν από τότε πολλά θαύματα. Θαύματα γίνονται πάντα, γίνονται και σήμερα, θα γίνονται και στο μέλλον. Μαθαίνουν οι άνθρωποι με τα θαύματα ότι η εμπιστοσύνη στον Θεό είναι θεμέλιο ζωής για τους ανθρώπους στον καινούριο κόσμο που φανέρωσε ο Ιησούς. Τα θαύματα μετέδιδαν τη θεία υπόσχεση ότι κάποτε τα δεινά θα τερματιστούν και μόνον η αληθινή ζωή θα είναι δυνατή από όλους και για όλους.

9.     Τι φανέρωναν τα θαύματα για τον Ίδιο τον Κύριο Ιησού Χριστό;

Εκτός από τη συμπάθεια, την αγάπη και συμπαράστασή του προς τους ανθρώπους φανέρωναν τα θαύματα την προσπάθειά του Κυρίου Ιησού Χριστού να τον εμπιστεύονται. Παρατηρούμε στις διηγήσεις ότι τα θαύματα γίνονταν σε όσους του έδειχναν εμπιστοσύνη, έστω και λίγη. Φανερώνουν την έγνοια του να καταλάβουν ότι ήταν ο αληθινός Μεσσίας, ο ελευθερωτής των ανθρώπων, ώστε να μπορούν όλοι να έχουν αληθινή ζωή και μάλιστα να την έχουν περίσσεια (Ιω 10,10). Δείχνουν κάτι από τη θεϊκή του δύναμη. Ο Ίδιος ήταν το θαύμα των θαυμάτων. Δεν έκανε θαύματα για εντυπωσιασμό και για να αποδείξει τη θεότητά του. Όλα τα έκανε για τους άλλους, κανένα για τον εαυτό του.

 ΠΡΟΣΟΧΗ: ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΟΛΛΑ ΠΟΥ ΣΑΣ ΔΙΝΕΤΑΙ.

                            ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΝΕΑ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΘΟΥΝ ΜΟΝΟ ΟΙ ΕΞΙ.

                                                                     Καλή Επιτυχία!                                                                                                                             

                              Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ                                      Η ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

                      ΤΣΙΜΙΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ                          ΠΑΝΟΥ ΜΑΡΙΑ

Advertisements