Διαγώνισμα Προαγωγικών Εξετάσεων Β’ Γυμνασίου – Ιούνιος 2014

Προαγωγικές Εξετάσεις Β’ Γυμνασίου – Διαγώνισμα Ιουνίου 2014

2ο Γυμνάσιο Καλύμνου

Μάθημα : Θρησκευτικά

Εισηγήτρια Καθηγήτρια : Πάνου Μαρία

Ονοματεπώνυμο: ……….……………………….………………….

Τάξη: Β’ Γυμνασίου

Βαθμός: ………………………………………………..………………..

Ημ/νία: 20/06/2014

Προαγωγικές Εξετάσεις Ιουνίου 2014

1.   Με βάση τα παρακάτω κείμενα γράψτε πώς τιμά η Εκκλησία μας την Παναγία Μητέρα του Θεανθρώπου Χριστού. Χρησιμοποιείστε φράσεις από τα κείμενα για να στηρίξετε τη γνώμη σας.

«Εσύ που άξια προστατεύεις τους χριστιανούς και σταθερά παρακαλάς γι αυτούς τον Πλάστη, μην παρακούσεις τις δεήσεις των αμαρτωλών· αλλ’ ως αγαθή που είσαι σπεύσε να βοηθήσεις εμάς που μ’ εμπιστοσύνη σού φωνάζουμε…» (Κοντάκιο από τους Παρακλητικούς Κανόνες)

«Χαίρε, σκάλα τ’ ουρανού, απ’ την οποία κατέβηκε ο Θεός· χαίρε, γέφυρα, που οδηγεί τους γήινους στον ουρανό· χαίρε, νύμφη ανύμφευτε». (Από τον πρώτο Οίκο του Ακάθιστου Ύμνου)

α)  ι) Ανεγείρει ναούς προς τιμήν της,
ιι) Δίνει στους πιστούς το όνομά της, Παίρνουμε το όνομά της γιατί η Παναγία “ως αγαθή που είναι”  σπεύδει “να βοηθήσει  εμάς που μ’ εμπιστοσύνη της φωνάζουμε…”
ιιι) Γράφονται ύμνοι, ακολουθίες (Μικρός και Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας, Χαιρετισμοί (Ακάθιστος) και φιλοτεχνούνται εικόνες με το πρόσωπό της, ιν) θεσπίστηκαν εορτές προς τιμήν της. .Εδώ δίνονται δύο τροπάρια, το Κοντάκιο από τους Παρακλητικούς Κανόνες και ο πρώτος Οίκος του Ακαθίστου).
  1. Τι σημαίνει η φράση του Χριστού στο Μυστικό Δείπνο «νά τό κάνετε σέ νάμνησή μου»;
“Να το κάνετε σε ανάμνησή μου”. Σε αυτό το αποχαιρετιστήριο πασχαλινό δείπνο ο Ιησούς, συσχετίζοντας το ψωμί και το κρασί (τον άρτο και τον οίνο) με τη σταυρική του θυσία, τους δήλωσε ότι αυτά είναι το Σώμα και το Αίμα του. Τρώγοντας και πίνοντας από αυτά οι μαθητές ενώθηκαν μαζί του και μεταξύ τους, “κοινώνησαν”. Έκτοτε οι χριστιανοί, επαναλαμβάνοντας με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας αυτό που έγινε εκείνο το βράδυ, ομολογούν ότι ο Χριστός σταυρώθηκε για όλους, και ενώνονται με τον Ίδιο και μεταξύ τους. Έτσι παίρνουν δύναμη να αγωνίζονται για όσα και Εκείνος.  Η νέα διαθήκη, δηλ. η συμφωνία ανάμεσα στον Θεό και τους ανθρώπους, κλείνεται πάνω στον σταυρό του Χριστού και επισφραγίζεται με το ίδιο του το αίμα.
Βασικά στοιχεία του μαθήματος : Συγκλονιστική η τελευταία συνάντηση του Ιησού με τους Δώδεκα. Δείπνο, λόγια συγκινητικά, προαγγελία της παράδοσης από μαθητή του. Ζητά να τον θυμούνται πάντα και τους δείχνει τον τρόπο γι’ αυτή την “ανάμνηση”. Συνδέει το Δείπνο με την αυτοθυσία του και με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, που από τότε και για πάντα θα τελείται από τους χριστιανούς παντού στον κόσμο.

3. Τι είναι παραβολές και τι φανερώνουν; Γιατί ο ο Κύριος Ιησούς Χριστός δίδασκε με αυτές;

Οι παραβολές του Χριστού
α. Τι είναι και τι φανερώνουν; Οι παραβολές του είναι πολλών ειδών. Σε αυτό το κεφάλαιο θα μελετήσουμε κάποιες από τις σημαντικότερες. Αυτές είναι διηγήσεις φτιαχτών ιστοριών από την καθημερινή ζωή, όμως ασυνήθιστες, παράξενες και μοναδικές. Τόσο αυτές όσο και όλες οι παραβολές φανερώνουν, με παραστατικό και εντυπωσιακό τρόπο η καθεμιά, κάτι ξεχωριστό για τη Βασιλεία του Θεού. Όποιοι τις ακούν ή τις μελετούν καταλαβαίνουν τι αυτές είναι και πόσο αξίζουν για την αληθινή ζωή των ανθρώπων. Έτσι γίνονται αφορμή να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να πάρουν θέση.
β. Γιατί ο Ιησούς δίδασκε με αυτές;

  • Αυτός ήταν τότε ο καλύτερος τρόπος για να διδάξει τις νέες, πρωτάκουστες και ανατρεπτικές αλήθειες ζωής της Βασιλείας του Θεού. Άλλωστε με παραβολές δίδασκαν και οι Ισραηλίτες ραβίνοι τότε.
  • Με τις παραβολές μπορούσαν να τον καταλάβουν όλοι. Ενώ αφηρημένα και θεωρητικά πράγματα ήταν – και είναι πάντοτε – μόνον για λίγους.
  • Οι παραβολές με τις αλήθειες που φανέρωναν χαράζονταν βαθιά μέσα τους και τις θυμούνταν πάντοτε.

Ο Ιησούς ήταν πρωτότυπος και ασυναγώνιστος αφηγητής παραβολών. Οι επιστήμονες ερευνητές των Ευαγγελίων επισημαίνουν ότι τουλάχιστον το 1/3 της διδασκαλίας του είναι με παραβολές.

4. Γράψτε κάτω από την κάθε εικόνα ποια φράση από τις παρακάτω αντιστοιχεί.

  1.   Ο Ιησούς υπερασπίστηκε τα παιδιά πρόβαλε στους μεγάλους ως πρότυπα μίμησης.

3.  Από τον Ζακχαίο ο Ιησούς απλώς ζήτησε φιλοξενία. Εκείνος άδραξε την ευκαιρία και το σπίτι του πλημμύρισε από Βασιλεία Θεού.

1. Δέχτηκε τις γυναίκες ισότιμα με τους άντρες, και τις προστάτεψε από την αυστηρότητα θρησκευτικών και κοινωνικών κανόνων εναντίον τους.

2. Στον ευσεβή πλούσιο με σοβαρές θρησκευτικές αναζητήσεις προσφέρθηκε από τον Ιησού αυτό που εκείνος ζητούσε. Δεν τόλμησε να ανταποκριθεί. Έτσι έχασε την ευκαιρία της ζωής του

1.                                                                                2.

samaritidaxristos2ευσεβής πλούσιος

 

 

 

 

 

3.                                                                       4.

ζακχαιος2παιδιά και χριστος

 

 

 

 

 

5. Ποιες πληροφορίες σχετικά με το άδειο («κενό») μνήμα μας κάνουν να πιστεύουμε ότι πραγματικά αναστήθηκε ο Χριστός;

Σχετικά με το άδειο μνήμα έχουμε από το ευαγγέλιο κατά Ματθαίον κάποιες ενδιαφέρουσες πληροφορίες:
Όταν οι γυναίκες με τα μύρα έφτασαν μπρος στον τάφο, έγινε σεισμός. Αστραφτερός άγγελος κύλησε την πέτρα του τάφου. Γυναίκες και φρουροί τρόμαξαν. Οι φρουροί έφυγαν και ανέφεραν όσα συνέβησαν στους αρχιερείς. Αυτοί έκαναν μαζί με άλλους σύσκεψη και αποφάσισαν να δωροδοκήσουν με άφθονα χρήματα τους στρατιώτες λέγοντάς τους: “Να πείτε πως ‘τη νύχτα που εμείς κοιμόμασταν ήρθαν οι μαθητές του και τον έκλεψαν’ . Κι αν αυτό φτάσει στα αφτιά του Ρωμαίου διοικητή, εμείς θα τον πείσουμε και θα σας απαλλάξουμε από κάθε ευθύνη…” 0ι στρατιώτες πήραν χρήματα κι έκαναν όπως τους δασκάλεψαν (Μτ 28, 1-15), εκτός από τον εκατόνταρχο Λογγίνο, ο οποίος είχε καρφώσει την λόγχη στην πλευρά του Ιησού, είχε βεβαιωθεί ότι πέθανε, ειπε “αληθώς Θεού Υιός ήν ούτος”, και είδε την αποκύλιση του λίθου από τον άγγελο. Το σημαντικότερο όμως στοιχείο απόδειξης της ανάστασης του Χριστού που τον έπεισε ήταν τα εντάφια σπάργανα (η σινδόνη του Χριστού και οι ταινίες που τον τύλιξαν με τα αρώματα) γιατί :

α. Ήταν καθαρά. Αν ήταν πεθαμένος και τις ξετύλιγαν θα είχαν λερωθεί από τις σάρκες του νεκρού που θα είχαν αποσυντεθεί.
β. Ήταν τυλιγμένα με προσοχή, σε άλλη θέση τα του σώματος σε άλλο τα της κεφαλής Του. Αν τον έκλεβαν, δεν θα τον ξετύλιγαν, δεν θα δίπλωναν τις ταινίες με τόση προσοχή.
Αυτές οι αποδείξεις έπεισαν και τον Ιωάννη το Θεολόγο και τον απόστολο Πέτρο.

  • Τον σταύρωσαν, αλλά αυτός αναστήθηκε και συναντήθηκε με τους δικούς του.
  • Νόμισαν ότι το πρόσωπο και το έργο του θα έσβηναν στον σταυρό και στον τάφο’ όμως λογάριασαν χωρίς τον Θεό των εκπλήξεων.
  • Ενώ περίμεναν το τέλος σε όλα, σε λίγο θα δουν την καινούρια ζωή να εξαπλώνεται παντού.

6) Τι σημαίνει για τους ανθρώπους η Ανάληψη του Χριστού;

Είχε έρθει στον κόσμο ταπεινά. Με την ανάληψή του τον αποχαιρετά ένδοξα. Παρόντες στο γεγονός η μητέρα του, οι μαθητές του και δύο αγγελικές μορφές. Φεύγοντας αφήνει πίσω του: το πέρασμά του, τη μορφή του και το συνταρακτικό έργο του. Σε μια τελευταία συνάντηση του με πολλούς μαθητές στη Γαλιλαία2 τους είχε δώσει την εντολή και την υπόσχεση: “Πηγαίνετε… και κάντε μαθητές μου όλα τα έθνη βαπτίζοντάς τους… και διδάξτε τους να τηρούν όλες τις εντολές που σας έδωσα. Και εγώ θα είμαι μαζί σας πάντα ως τη συντέλεια του κόσμου” (Μτ 28, 19-20). Πριν την Ανάληψή του ο Ιησούς υποσχέθηκε να είναι για πάντα κοντά στους πιστούς του. Αναλήφθηκε ως Θεός και άνθρωπος μαζί, ως Θεάνθρωπος. Μαζί του συνανυψώθηκαν τόσο πολύ και οι άνθρωποι. Κάθε άνθρωπος έχει την ελπίδα να πλησιάσει πολύ κοντά στον Θεό, αν με τη ζωή του γίνει άξιος αυτής της μεγάλης τιμής.

7. Συμπληρώστε το κείμενο με τις λέξεις που δίνονται μέσα στην παρένθεση. Στην κόλλα σας μεταφέρετε τους αριθμούς και τις λέξεις που τους αντιστοιχούν (Αίμα, ανάμνηση, σταυρική, ενώνονται, Ευχαριστίας, τελείται, Δείπνος, Διαθήκη, Σώμα, επισφραγίζεται)

Σε αυτό το αποχαιρετιστήριο πασχαλινό δείπνο (Μυστικός ………..(1)……….) ο Ιησούς, συσχετίζοντας το ψωμί και το κρασί (τον άρτο και τον οίνο) με τη ……….(2)……….. του θυσία, τους δήλωσε ότι αυτά είναι το ……..(3)……… και το ……..(4)…….. του. Τρώγοντας και πίνοντας από αυτά οι μαθητές ενώθηκαν μαζί του και μεταξύ τους, “κοινώνησαν”. Έκτοτε οι χριστιανοί, επαναλαμβάνοντας με το Μυστήριο της Θείας ………(5)………… αυτό που έγινε εκείνο το βράδυ, ομολογούν ότι ο Χριστός σταυρώθηκε για όλους, και ………..(6)……… με τον Ίδιο και μεταξύ τους. Έτσι παίρνουν δύναμη να αγωνίζονται για όσα και Εκείνος.  Η νέα ………(7)…………, δηλ. η συμφωνία ανάμεσα στον Θεό και τους ανθρώπους, κλείνεται πάνω στον σταυρό του Χριστού και ………….(8)…………… με το ίδιο του το αίμα. Συγκλονιστική η τελευταία συνάντηση του Ιησού με τους Δώδεκα. Δείπνο, λόγια συγκινητικά, προαγγελία της παράδοσης από μαθητή του. Ζητά να τον θυμούνται πάντα και τους δείχνει τον τρόπο γι’ αυτή την “………..(9)…………”. Συνδέει το Δείπνο με την αυτοθυσία του και με το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, που από τότε και για πάντα θα ………(10)………. από τους χριστιανούς παντού στον κόσμο.

1 Δείπνος         2 σταυρική   3 σώμα                       4 αίμα                            5 Ευχαριστίας

6 ενώνονται   7 Διαθήκη     8 επισφραγίζεται   9 «ανάμνηση»           10 τελείται

8. α) Σε ποιες περιπτώσεις έκανε θαύματα ο Χριστός;      β) Τι έδειχναν αυτά για τη ζωή των ανθρώπων και τι ωφελούνται όσοι μελετούν τις διηγήσεις για τα θαύματά Του;

Ο Ιησούς από την αρχή της δράσης του προσπαθούσε να δείξει στους ανθρώπους τον καινούριο κόσμο του Θεού για χάρη τους. Αυτό γινόταν: με τη ζωή του, με την επικοινωνία του με τους ανθρώπους και με τη διδασκαλία του – κυρίως με τις παραστατικές παραβολές του. Ταυτόχρονα όμως και με θαυμαστές πράξεις του: τα θαύματα. Αυτά, με πιο θεαματικό και εντυπωσιακό τρόπο από τις παραβολές, φανέρωναν αυτό που επιδίωκε. Τα Ευαγγέλια μάς διασώζουν αρκετές διηγήσεις για θαύματα του. Τι είναι και τι σημαίνουν τα θαύματα του Χριστούα. Σε ποιες περιπτώσεις έκανε τα θαύματα ο Χριστός;

Όταν συναντούσε: αδυναμία, αρρώστια, αναπηρία, πόνο, θάνατο. Για ανθρώπους που έπασχαν από αυτά ο Ιησούς νοιάστηκε και συμπαραστάθηκε θαυματουργικά. Στα Ευαγγέλια έχουμε διηγήσεις για περίπου 40 θαύματά του. Παραδείγματα:

  • Θεράπευσε τυφλούς, κωφάλαλους, παράλυτους, επιληπτικούς, λεπρούς και άλλους
  • Ελευθέρωσε από δυνάμε