Διαγώνισμα Β’ Τριμήνου της Β’ Γυμνασίου (Φεβρουάριος 2013)

2ο Γυμνάσιο Καλύμνου

Μάθημα : Ορθόδοξη Θεολογία – Μελέτη Καινής Διαθήκηkyracilliς

Τάξη : Β’  Γυμνασίου

Ημ/νία : ………Φεβρουαρίου 2013

Διαγώνισμα Β’ Τριμήνου της Β΄Γυμνασίου

1) Απαντήστε με Σ (Σωστό) και Λ (Λάθος).

  1. Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος είναι ο τελευταίος προφήτης της Αγίας Γραφής         [Σ]         Λ
  2. Ο Ιωάννης όταν είδε τον Χριστό να έρχεται προς τον Ιωάννη είπε : “Να ο Βασιλιάς των Ιουδαίων”  Σ            [Λ]
  3. Κατά τη Βάφτιση του Ιησού εμφανίζεται η Τριαδική Θεότητα.                             [Σ]            Λ
  4. Ο Χριστός Βαπτίστηκε γιατί ήταν αμαρτωλός                                                        Σ            [Λ]
  5. Τη σχέση Χριστού- Θεού Πατέρα φανερώνει η εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος.     [Σ]           Λ

2. Κυκλώστε το σωστό.

1. Η Βάπτιση του Χριστού ονομάζεται Θεοφάνεια διότι:

  1. Ο Ιησούς αποκαλύπτει σε όλο τον κόσμο ότι είναι ο Υιός του Θεού.
  2.  Ο Θεός εμφανίζεται μπροστά στον άνθρωπο.
  3.  Εμφανίζεται η Αγία Τριάδα στον κόσμο.  [ν]

2. Ο Θεός Πατέρας έκανε την παρουσία του φανερή κατά τη Βάπτιση του Χριστού

  1. με τη φωνή Του  [ν]
  2. όταν άνοιξαν οι ουρανοί φάνηκε το χέρι του να ευλογεί
  3. με τη μορφή περιστεριού

3. Αντιστοίχιση:  

Α                                                                                       Β

  • α) Βάφτιση Χριστού                                 1) Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα  [δ]
  • β) Βαπτιστής                                                2) Ιησούς Χριστός  [γ]
  • γ) Ο Αμνός του Θεού                                 3) Ιωάννης ο Πρόδρομος  [β]
  • δ) Αγία Τριάδα                                              4) Κατάργηση Προπατορικού Αμαρτήματος  [α]
  • ε)περιστέρι                                                   5) Ιωάννης  [στ]
  • στ) προφήτης                                               6)  Άγιο Πνεύμα [ε]

4.Τι σημαίνουν οι λέξεις/φράσεις;

α. “Υπαπαντή”;

Ο καθαρισμός στον Ναό και η αφιέρωση του Ιησού με όσα έγιναν και ειπώθηκαν εκεί ονομάζονταιστην εκκλησιαστική γλώσσα Υπαπαντή του Ιησού = επίσκεψη, συνάντηση και υποδοχή του από τον φωτισμένο από το Άγιο Πνεύμα προφήτη Συμεών

β. “σημείον αντιλεγόμενον”;

Σημαίνουν ότι άλλοι θα τον εμπιστευτούν, θα τον αποδεχτούν και θα αλλάξουν ζωή, ενώ άλλοι θα τον απορρίψουν και θα στραφούν εναντίον του

γ. “Μετανοείτε”;

Σημαίνει “αλλάξτε τρόπο ζωής”

δ. “άνοιξαν οι ουρανοί”;

Η συμβολική έκφραση “ανοιξαν οι ουρανοί” σημαίνει : “Τώρα ξαναδίνεται επίσημα και πανηγυρικά η δυνατότητα επικοινωνίας των ανθρώπων με τον Θεό”

5. Να συμπληρώσετε το κείμενο με τις λέξεις που λείπουν :

Η εκκλησία αναγνωρίζει στο πρόσωπο του αγίου Ιωάννου εκείνον τον τελευταίο ……..[προφήτη]…………. της Παλαιάς Διαθήκης που με ……...[συμβολικό]………….. και δυναμικό τρόπο άνοιξε με το κήρυγμά του το δρόμο για να δεχτούν οι άνθρωποι τον Χριστό, κηρύσσοντας να ……….[αλλάξουν]……….. ζωή με έμπρακτες πράξεις αρετής και δικαιοσύνης. Με την προφητική του παρουσία και δράση …...[προετοίμασε].……….. ουσιαστικά τους ανθρώπους να προσέξουν το …….[πρόσωπο]…………….. και το έργο του Χριστού. Επειδή γνώρισε τον Χριστό στους ανθρώπους την ώρα που βάπτισε τον Χριστό, …….[μαρτυρώντας]..………….. ότι είδε το άγιο Πνεύμα να κατεβαίνει από τον ουρανό, τον ονομάζει ………...[Βαπτιστή]………….. και τον τοποθετεί στα δεξιά του Χριστού. Ο Ιωάννης γνώριζε καλά τα ………[όριά]………… του, τη δική του αποστολή και τη …………..[σχέση].………….. του με τον Ιησού. Όσοι ……..[μελετούν].……………. τον Ιωάννη θυμούνται τον μεγάλο έπαινο που έκανε γι αυτόν ο Ιησούς.

1. προφήτη,  2. συμβολικό  3. αλλάξουν  4. προετοίμασε  5. πρόσωπο  6. μαρτυρώντας  7. Βαπτιστή,  8. όριά,  9. σχέση     10. μελετούν.

6. α) Τι εννοούμε με τη φράση “Βασιλεία του Θεού”;  β) Γράψτε ένα κείμενο που να περιγράφει τα χαρακτηριστικά της Βασιλείας του Θεού, της καινούριας ανθρωπότητας:

α ) Βασιλεία του Θεού είναι η καινούρια ανθρωπότητα που άρχισε με τον ερχομό και το έργο του Χριστού. Αυτή προσφέρει έναν νέο τρόπο ζωής, όπου κυριαρχούν :  α) η πίστη στον φιλάνθρωπο και αληθινό Θεό, β) οι αλλιώτικες σχέσεις προς τον Θεό, τον συνάνθρωπο και τον κόσμο, δηλαδή σχέσεις αγάπης, αδελφοσύνης, ελπίδας, ειρήνης και δικαοσύνης. Αυτή η νέα πραγματικότητα ζωής προχωρά αθόρυβα και ασταμάτητα. Το πλήρωμά της θα φανερωθεί στο τέλος του κόσμου, μετά τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού.

β) Με τον Ευαγγελισμό αρχίζει καινούρια εποχή για την ανθρώπινη ιστορία. Χαρακτηριστικό της είναι ότι οι παλιές υποσχέσεις (επαγγελίες) του Θεού θα αρχίσουν να εκπληρώνονται. Στη Βηθλεέμ ξεκίνησε η καινούρια πραγματικότητα της Βασιλείας του Θεού. Ως ημέρα της γέννησης του ελευθερωτή Χριστού και του ξεκινήματος της νέας ανθρωπότητας, τα Χριστούγεννα είναι γιορτή ευλογίας, χαράς, ανθρωπιάς, ευθύνης και αγώνων για τη ζωή. Τη μέρα της βάπτισης εγκαινιάζεται η Βασιλεία του Θεού, δηλαδή η καινούρια ανθρωπότητα και ο Ιησούς αρχίζει δημόσια την αποστολή και το έργο του για την πραγματοποίησή της.

7. Γράψτε ένα κείμενο που να περιγράφει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του Ιησού βάσει των όσων μάθαμε ως τώρα για Εκείνον.

Με την υπερφυσική του σύλληψη στα σπλάγχνα της παρθένου Μαρίας ο Ιησούς παίρνει την ανθρώπινη ύπαρξη πεντακάθαρη και τέλεια. Ο Χριστός γίνεται έτσι ο γενάρχης του καινούριου κόσμου (“νέος Αδάμ”). Πάνω σε Αυτόν θα στηρίξουν οι άνθρωποι τις ελπίδες τους για τον ερχομό της νέας ανθρωπότητας. Με τη γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού φανερώθηκε ότι ο Ιησούς ως Σωτήρας θα είναι διαφορετικός από εκείνον που περίμεναν οι Ισραηλίτες, ταπεινός και για όλον τον κόσμο. Η ζωή του Ιησού Χριστού απειλείται από τις πρώτες κιόλας στιγμές της ύπαρξής Του (σφαγή νηπίων, προσφυγιά στην Αίγυπτο). Ο Ιησούς από παιδί έζησε ως απλός άνθρωπος. Συμμετείχε στις κοινωνικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις του λαού του. Τα λόγια του αγίου Συμεών ότι ο Ιησούς θα είναι “σημείον αντιλεγόμενον” σημαίνουν ότι άλλοι θα τον εμπιστευτούν, θα τον αποδεχτούν και θα αλλάξουν ζωή, ενώ άλλοι θα τον απορρίψουν και θα στραφούν εναντίον του. Ο δωδεκάχρονος Ιησούς φανέρωσε για πρώτη φορά μπροστά σε δασκάλους του Νόμου και στους γονείς του ποιος είναι και ποιά είναι η σχέση του με τον Θεό. Με όσα συνέβησαν κατά την Βάπτιση στον Ιορδάνη, για το πρόσωπο του Χριστού φανερώθηκε ότι ο Ιησούς είναι ο αγαπημένος Υιός του Θεού και ο αρχηγός του καινούριου κόσμου και για πρώτη φορά στην ιστορία εμφανίστηκε ο Θεός ως Αγία Τριάδα : Πατέρας, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Οι μαθητές του Χριστού έγιναν αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες της ζωής και του έργου του. Κάθε χριστιανός θεωρείται μαθητής του Χριστού. Ο Ιησούς αναλαμβάνει συστηματικά το έργο του. Κηρύττει για τη Βασιλεία του Θεού ότι είναι παρούσα, και βρίσκει ανταπόκριση. Φανερώνει ποιος είναι ο ίδιος και τί ήρθε να κάνει στον κόσμο. Στη Ναζαρέτ εμφανίζονται οι πρώτες αμφισβητήσεις του προσώπου και του έργου Του. Η ζωή του συνεχίζει να απειλείται.

8. Ποια διαφορά έχουν τα βάσανα των ανθρώπων την εποχή του προφήτη Ησαΐα, του Χριστού και τη δική μας εποχή; Πώς λέει το κείμενο ότι θεραπεύει ο Ιησούς τα βάσανα αυτά;

Ο Ρουμάνος ποιητής Ντανιέλ Τουρτσέα γράφει : ” Εκείνους, που κανείς δεν αγαπά, με ταπεινή αγάπη εσύ τους αγάπησες…” Τα βάσανα των ανθρώπων σε κάθε εποχή είναι όμοια, δεν έχουν καμιά διαφορά. Ο Κύριος λέει το κείμενο ότι θεραπεύει αυτά τα βάσανα δίνοντας α) παρηγοριά κι ανακούφιση και χαρά στους φτωχούς από ελπίδα ανθρώπους, β) σωματική και ψυχική υγεία, γ) ελευθερία στους αιχμαλώτους, δ) σωτηρία αιώνια. Την ίδια αγάπη ταπεινή κι αποτελεσματική προσφέρει ο Ιησούς Χριστός και σήμερα στους ανθρώπους.

9. Γιατί στο Σύμβολο της Πίστεως (το “Πιστεύω”) δηλώνουμε ότι η Εκκλησία είναι και “αποστολική”;  Χρησιμοποιήστε τις φράσεις του κειμένου της επιστολής του αποστόλου Ιωάννου του Θεολόγου (Α’ Ιω. 1, 1-4)

Η Εκκλησία λέγεται και “αποστολική” γιατί θεμελιώθηκε στο έργο των αποστόλων, που, μετά το Χριστό, είναι “οι θεμέλιοι λίθοι” της Εκκλησίας. Οι απόστολοι του Χριστού είναι οι κληρονόμοι των δωρεών του Χριστού, όχι για τον εαυτό τους, αλλά για όλους τους ανθρώπους, στους οποίους θα γνωρίσουν το Ευαγγέλιο του Κυρίου και τη Βασιλεία Του. Είναι οι συνεχιστές του έργου του δασκάλου τους, που θα αγωνιστούν με όλες τους τις δυνάμεις και με την ίδια τους τη ζωή για την Εκκλησία. Η Εκκλησία λέγεται “αποστολική” ως ένδειξη τιμής και αναγνώρισης για το έργο των μαθητών που έζησαν μαζί του, ήταν αυτόπτες και αυτήκοοί μάρτυρές Του.
Ο Ιωάννης, ο αγαπημένος μαθητής του Κυρίου, στο κείμενο αυτό (Α Ιω. 1, 1-4), καταθέτει την πολύτιμη μαρτυρία του αλλά και των υπόλοιπων μαθητών όπως την έζησαν κοντά στο Χριστό. Μια μαρτυρία που δεν είναι αποτέλεσμα θεωριών, αλλά των εμπειριών αυτών που Τον είδαν, Τον άκουσαν, Τον ψηλάφισαν. Ο Χριστός με το έργο Του έδειξε στους ανθρώπους πώς να ζουν αληθινά και όχι πώς απλά να επιβιώνουν. Και αληθινή ζωή είναι η ζωή κοντά στον Θεό. Ο Χριστός με το έργο Του μας φανέρωσε την αιώνια ζωή. Έδειξε το δρόμο για την Βασιλεία του Θεού, που ήταν ο άξονας της διδασκαλίας Του.  Έδειξε με τη ζωή και το έργο Του τον τρόπο με τον οποίο θα γίνουμε μέλη της Βασιλείας αυτής, για να φτιάξουμε μια κοινωνία αγάπης και δικαιοσύνης. Στην κοινωνία αυτή ως πρόσωπα καλούνται να μπουν όλοι οι άνθρωποι, που το επιθυμούν ακολουθώντας την διδασκαλία και τον τρόπο ζωής που έδειξε ο αρχηγός της πίστης μας. Κάθε χριστιανός, ανεξάρτητα από φύλο, ηλικία και κοινωνική κατάσταση, θεωρείται μαθητής Χριστού, συμμαθητής των Αποστόλων και συνεχιστής του έργου τους. Αυτό το βλέπουμε από τις εξής φράσεις:

  • “τον ακούσαμε και τον είδαμε με τα μάτια μας”
  • “τον είδαμε από κοντά και τα χέρια μας τον ψηλάφησαν”
  • “όταν η ζωή φανερώθηκε την είδαμε με τα μάτια μας”
  • “σας μιλάμε για την αιώνια ζωή”
  • “φανερώθηκε σε μας, τον είδαμε, τον ακούσαμε και σας τον αναγγέλλουμε”.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s