Διαγώνισμα Α’ Τριμήνου (2012)

2ο Γυμνάσιο Καλύμνου

Μάθημα : Θρησκευτικά

Τάξη:  Α’ Γυμνασίου

Ημ/νία: 12/11/2012

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ  Α’  ΤΡΙΜΗΝΟΥ (και λύσεις)

ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ. Να κυκλώσετε το σωστό γράμμα (Σ=Σωστό ή Λ=Λάθος)

i.            Τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης πριν γίνουν γραπτά κείμενα ήταν προφορικές παραδόσεις, λόγια δηλαδή και αφηγήσεις  που μεταδίδονταν με τρόπο που ήταν δύσκολο να τα θυμούνται.    Σ       Λ

ii.            Υπάρχουν μερικά βιβλία γραμμένα στα εβραϊκά όπως η Σοφία Σολομώντος.  Σ      Λ

iii.            Ο Χριστός με τη διδασκαλία και τη ζωή Του ερμήνευσε στους ανθρώπους τα γεγονότα της Παλαιάς Διαθήκης   Σ     Λ

iv.            Ως χριστιανικό βιβλίο η Παλαιά Διαθήκη δεν κατέχει σημαντική θέση στη λατρεία της Εκκλησίας.    Σ    Λ

v.            Οι συγγραφείς των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης έγραψαν τα κείμενά τους χρησιμοποιώντας εικόνες και σύμβολα.   Σ     Λ

Τι σημαίνουν οι παρακάτω  ανθρωπομορφικές εκφράσεις και τα σύμβολα;

Είπε ο Θεός και έγινε                       Ανάμεσα στην εντολή και στην πράξη της δημιουργίας δεν υπήρξε χρόνος. Έγιναν Αμέσως
Ο Θεός είδε ότι όλα ήταν καλά λίαν    Βεβαιώνεται η ιδιαίτερη φροντίδα, πρόνοια και αγάπη του Θεού για τη δημιουργία
Ευλόγησε και καθαγίασε                   Έδωσε αξία και μοναδικότητα σε κάθε δημιούργημά Του
Οι επτά ημέρες της Δημιουργίας        Αντιστοίχιση των ημερών της Δημιουργίας και των αιώνων της επιστήμης βρίσκουμε τη                                                             συνεργασία της Θεολογίας και της Επιστήμης στην διδασκαλία περί του ποιος και γιατί

                                                      (Θεολογία) και του πώς και πότε (επιστήμη) δημιουργήθηκε ο κόσμος.

Αντιστοιχίσετε τις θεολογικές αλήθειες (Α)με το κείμενο της δημιουργίας(Β):

Α                                                                                                              Β

γ…..1.   Ο κόσμος αρχίζει να υπάρχει                                   α.         Ο Θεός είδε τα δημιουργήματά του και

Από τότε που τον δημιουργεί ο Θεός                                             ήταν όλα πολύ καλά.

α……2,  Όλα όσα προέρχονται από τον Θεό                     β.         Την έβδομη ημέρα την ευλόγησε και την καθαγίασε,

είναι «καλά λίαν» και ευλογημένα                                                  ολοκλήρωσε τη Δημιουργία του

β……3.  Ο Θεός δημιουργεί τα πάντα από                          γ.         Στην αρχή ο Θεός εδημιούργησε τον

αγάπη και προνοεί συνεχώς γι΄ αυτά                                            ουρανό και τη γη

Συμπληρώστε τα κενά του κειμένου με τις λέξεις που υπάρχουν μέσα στην παρένθεση με έντονα γράμματα:

(γιατί, πότε, σκοποί, απόψεις, διαμάχη, εικόνες, πώς, πραγματικότητα, ποιος, συγκρούονται)

«Άλλοι είναι οι ….(σκοποί)….. της επιστήμης και άλλοι της Αγίας Γραφής. Σήμερα η ….(διαμάχη)…. έχει πια ξεπεραστεί. Και για τους περισσότερους είναι πλέον ξεκάθαρο: ο σκοπός της επιστήμης είναι να ερευνά με επιστημονικούς τρόπους το σύμπαν και να διατυπώνει …..(απόψεις)….. για το …..(πώς)….. και το …..(πότε)…. δημιουργήθηκε και εξελίχθηκε. Από την άλλη ο σκοπός της Παλαιάς Διαθήκης, από τότε που γράφτηκε έως και σήμερα, είναι να εκφράζει στα κείμενά της με παραστατικές …..(εικόνες)….  την πίστη ότι ο Θεός (…….(ποιος)……) έδωσε στα πάντα τη ζωή και δεν σταματάει να τη φροντίζει διαρκώς (……(γιατί)…..). Ας προσέξουμε ότι ο Μέγας Βασίλειος, ήδη από τον 4ο αι. μ.Χ., εκφράζει την άποψη ότι επιστήμη και Αγία Γραφή στην …….(πραγματικότητα)…… δεν …..(συγκρούονται)…… . Γράφει: «Δεν μειώνεται ο θαυμασμός μας για τα έργα του Θεού, αν βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο έγινε κάποιο από τα θαυμαστά αυτά έργα».

Ποιο έγινε πρώτα στην δημιουργία: το αυγό έκανε την κότα ή η κότα το αυγό;Δικαιολογήστε την γνώμη σας μέσα από όσα μάθατε για την δημιουργία του κόσμου.

Η κότα έκανε το αυγό γιατί ο Θεός δημιούργησε τέλεια πλάσματα τα οποία κατόπιν έκαναν απογόνους.

Αφού διαβάσετε την παρακάτω διήγηση του βαβυλωνιακού έπους κάντε συγκρίσεις με την αντίστοιχη διήγηση της γενέσεως. Πώς προέρχονται οι θεοί, με ποιον τρόπο δημιουργούνται και από τι; Τι συμπεράσματα μπορείτε να βγάλετε; Δικαιολογήστε την απάντησή σας σε πέντε το πολύ σειρές.

«Όταν ψηλά οι ουρανοί δεν είχαν ονομαστεί, όταν κάτω η γη δεν είχε όνομα… γεννήθηκαν οι θεοί…  Τότε συγκρούστηκαν η Τιαμάτ και ο Μαρδούκ, ο σοφότερος από τους θεούς, επιτέθηκαν ο ένας στον άλλο και άρχισαν να μάχονται… Ο Μαρδούκ την έκοψε στα δύο, όπως ένα κοχύλι. Το μισό το διαμόρφωσε σε ουράνιο θόλο… Τοποθέτησε το κεφάλι της σε ένα τόπο και σχημάτισε ένα βουνό… Από τα μάτια της έκανε να πηγάσουν ο Ευφράτης και ο Τίγρης…» [Ενούμα Ελίς-Βαβυλωνιακό έπος της δημιουργίας].

Ο κόσμος δημιουργήθηκε στο Βαβυλωνιακό έπος από μίσος και πόλεμο μεταξύ των θεών. Οι θεοί λοιπόν, μερικοι από αυτούς ήταν αδύναμοι, ενώ ο θεός της ορθόδοξης θεολογίας είναι Θεός δυνατός, Παντοδύναμος, Κοινωνία Προσώπων που αγαπά και φροντίζει τον Κόσμο που έγινε πολύ ωραίος και αξίζει στα μάτια του Θεού τη φροντίδα και την Πρόνοιά Του.

Ποιες αλήθειες ονομάζουμε θεολογικές;

Όταν στα υπαρξιακά ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο απαντά η Θεολογία τότε οι απαντήσεις αυτές ονομάζονται Θεολογικές.

Ποια είναι η θέση της Παλαιάς Διαθήκης στη ζωή της Εκκλησίας (λατρεία) και στη ζωή των χριστιανών και γιατί;

Η Παλαιά Διαθήκη κατέχει σημαντική θέση  στη λατρεία της Εκκλησίας  επειδή “φωτίστηκε” από τη διδασκαλία και τη Ζωή του Χριστού και οι χριστιανοί μπόρεσαν να ανακαλύψουν στην Καινή Διαθήκη καινούριες αλήθειες και μηνύματα πέρα απ΄αυτές που αναγνωρίζει ο Ιουδαϊσμός και την έκαναν δικό τους βιβλίο. Στις ακολουθίες διαβάζονται κείμενά της. Πολλοί ύμνοι αναφέρονται σε πρόσωπα και γεγονότα που βρίσκουμε στις σελίδες της. Στην εικονογράφηση των ναών συναντάμε πολλά θέματά της.

Τι θα πει αποκάλυψη; Ποια σχέση έχει με την Αγία Γραφή και την ζωή των χριστιανών;

Αποκάλυψη είναι η φανέρωση του Θεού στον κόσμο για να τους φανερώσει την αλήθεια και να τους σώσει από την αμαρτία και περιγράφεται μέσα από μια μακραίωνη πορεία στα βιβλία της Αγίας Γραφής. Όταν τη διαβάζουν οι χριστιανοί προσαρμόζουν τη ζωή τους σύμφωνα με τη διδασκαλία του Θεού.

ΠΡΟΣΟΧΗ:        ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΕΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΝΙΑ ΤΙΣ ΕΞΙ.  ΝΑ  ΓΡΑΨΕΤΕ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΛΛΑ ΣΑΣ.

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!!

                                                                                  Η ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

                                                                                   ΠΑΝΟΥ ΜΑΡΙΑ

Advertisements

9 thoughts on “Διαγώνισμα Α’ Τριμήνου (2012)

    • απαντηστεε μου συντομα παρακαλωω.. γιατι αυριο γραφω τεστ και θελω να ξερωω

      Like

    • η ύλη είναι παρόμοια. Κάποιοι καθηγητές πάνε λίγο πιο μπροστά ή λίγο πιο πίσω ανάλογα πότε ξεκίνησαν τα μαθήματα, αν έγιναν καταλήψεις κλπ. Έτσι προσαρμόζετε το υλικό που υπάρχει εδώ για τα προσχέδια διαγωνισμάτων και συγκρίνετε ανάμεσα στις τρεις χρονιές που παρατίθενται. Ελπίζω να σας βοηθούμε αρκετά.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s