ΕΝΟΤΗΤΑ 8 Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


      Α.        ΕΓΚΑΘΙΔΡΥΣΗ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η    Β΄ Περιοδεία του Παύλου (με βοηθούς τον Σίλα και τον Τιμόθεο)

Ø      Ξεκίνησαν από την Αντιόχεια            
à Επίσκεψη για δεύτερη φορά των πόλεων της Μικράς Ασίας (Καππαδοκία και Γαλατία) à Επίσκεψη στην Τροία
à «Όραμα» του Παύλου :

Ένας Μακεδόνας τον παρεκάλεσε: «Διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθει ημῖν» (Πράξεις ιστ, 9)

Ø      Ο Παύλος ο Σίλας και ο Τιμόθεος στην Ελλάδα:
à Προτίμησαν να έλθουν «δια θαλάσσης» μέσω Σαμοθράκης κι από κει στη Νεάπολη
à Ίδρυση της πρώτης Ευρωπαϊκής Εκκλησίας (στους Φιλίππους της Μακεδονίας)
à Η πρώτη Ευρωπαία Χριστιανή : Η Λυδία η πορφυροπόλις στους Φιλίππους 

à Απολλωνία    Θεσσαλονίκη  Βέροια  Αθήνα Κόρινθος            

Ø      Ο Παύλος συζητά με Αθηναίους Φιλοσόφους:          
à Αφορμή: Ένας βωμός αφιερωμένος «Αγνώστω Θεώ»
à Επικούρειοι και Στωικοί 
– Ομιλία Για τον Αληθινό Θεό – Για ανάσταση των νεκρών
à Ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και η Δάμαρις έγιναν οι πρώτοι Αθηναίοι Χριστιανοί. 

Β.       ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΚΑΙ Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ

Ø      Απευθυνόταν πρώτα στους συμπατριώτες του στη Συναγωγή

Ø      Συζητούσε και με «εθνικούς» κυρίως Έλληνες και Ρωμαίους

Ø      Σε κάθε καινούργια εκκλησία οριζόταν ηγεσία από αξιόλογα μέλη της κοινωνίας

Ø      Τα προβλήματα τα έλυναν οι τοπικές εκκλησίες με συζήτηση

Ø      Για μεγάλα προβλήματα ο Παύλος συμβούλευε τις Εκκλησίες με Επιστολές
Γ.         ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ – ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΗ ΡΩΜΗ  

Ø      Τρίτη Περιοδεία   Με κέντρο την Έφεσο           
α.            Επισκέφθηκε την Ελλάδα και τη Μικρά Ασία
β.            Επέστρεψε στα Ιεροσόλυμα – Οι Ιουδαίοι απείλησαν τη ζωή του
γ.            Οι Ρωμαίοι τον έστειλαν στη Ρώμη
δ.            Ταξίδι: Κρήτη, Μελίτη (Μάλτα), Ρώμη

Ø      Λέγεται ότι σε 4η Περιοδεία επισκέφθηκε την Ισπανία.

Ø      Συνελήφθη το 64 μ.Χ.
Μαρτύρησε το 68 μ.Χ.  στο Διωγμό των Χριστιανών επί Νέρωνος  




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 35)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:      

 Ο Απόστολος Παύλος σε κάθε πόλη που επισκεπτόταν εφάρμοζε την εξής τακτική:
1.       Πρώτα επισκεπτόταν την εβραϊκή συναγωγή και έπειτα κήρυττε στους Εθνικούς
2.       Στους Εβραίους έλεγε ότι ο Μεσσίας που περιμένουν ήρθε
3.       Στους Εθνικούς  έλεγε ότι «ο Υιός του Θεού αναστήθηκε»

Ø       Στους Φιλίππους (Πράξεις ιστ, 12-15)    Έξω απ τη Συναγωγή
à        
Μίλησε σε γυναίκες (ασυνήθιστο για τους Εβραίους)
à        
Η Λυδία (γυναίκα – επιχειρηματίας) έγινε η Πρώτη Ευρωπαία Χριστιανή           

Ø      Στη   Θεσσαλονίκη (Πράξεις ιζ, 1-10)      Στη Συναγωγή τρία συνεχόμενα Σάββατα
à        
Ερμήνευσε τα προφητικά λόγια ότι «ο Μεσσίας έπρεπε να πεθάνει  και να αναστηθεί»
à        
«Ο Μεσσίας είναι ο Ιησούς»
à        
Πίστεψαν μόνο λίγοι Εβραίοι
Όμως όταν ο Παύλος πήγε στην Αγορά μίλησε στους Μακεδόνες
à        
Η ομιλία του έγινε αμέσως κατανοητή
à        
Η οικογένεια του Ιάσονα φιλοξένησε τον Παύλο, το Σίλα και τον Τιμόθεο              

Ø      Στη   Βέροια (Πράξεις ιζ, 11-13)   Στη Συναγωγή
à        
Οι συμπατριώτες του δέχτηκαν το κήρυγμά του με μεγάλη χαρά

Στην   Αθήνα (Πράξεις ιζ, 16-34)     Στη Συναγωγή
à        Συζητούσε με Εβραίους 
Όμως στην Αγορά και στον Άρειο Πάγο  Συζήτησε με Στωικούς και Επικούρειους
à        Οι Αθηναίοι άκουσαν με προσοχή τη διδασκαλία του
à        Οι Στωικοί απέρριψαν τη διδασκαλία του περί «Ανάστασης»           


   ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:   

Ø      ΠΡΟΛΟΓΟΣ:             «Οι Αθηναίοι σέβονται και τιμούν το Θεό »          

Ø       «Ο Θεός είναι δημιουργός των πάντων»
«Ο Θεός βρίσκεται κοντά μας και μέσα μας»
«Ο άνθρωπος μπορεί να ψηλαφίσει το Θεό μέσα του και μέσα στην ανθρώπινη ιστορία»
«Είμαστε δική του γενιά»
Τη φράση αυτή την είχε πει ο Επιμενίδης και την επανέλαβαν οι     Πυθαγόρειοι φιλόσοφοι
Οι Αθηναίοι φιλόσοφοι εντυπωσιάστηκαν: Ένας Εβραίος μιλούσε με λόγια αρχαίων φιλοσόφων

Ø      «Ο Θεός δεν έχει ανάγκη να κατοικεί σε χειροποίητους ναούς»
«Δεν είναι ανάγκη να τον εικονίζουνε σε χρυσά και ακριβά αγάλματα»            

Ø      «Ο Θεός μας προσκαλεί σε μετάνοια»
«Ο Θεός κάποτε θα κρίνει την αδικία και τη μιζέρια στον κόσμο»        

Ø      «Ο Θεός εξουσιάζει και το θάνατο»
«Όπως ο Χριστός αναστήθηκε έτσι και οι άνθρωποι θα αναστηθούν κάποτε»  


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3 :   

“ΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ”
Από τα προπύλαια αυτά εισήλθε ο Απόστολος Παύλος στην πόλη των Φιλίππων
“Από τον 6ο αι. π.Χ. οι Φίλιπποι είναι γνωστοί για το λιμάνι τους από όπου φορτωνόταν τα μεταλλεύματα χρυσού

Η ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ”Ι”ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΣ

Κτίστηκε το 500μ.Χ. Ισοπεδώθηκε  από σεισμό το 600 μ.Χ.
Η ΠΑΛΑΙΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ”ΙΙ”ΣΤΟΥΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΣ

Οκτάγωνος Ναός με πρότυπα Συριακά και Κωνστ/πολίτικα
Κτίστηκε στη Νότια πλευρά της
Ρωμαϊκής Αγοράς το 550 μ.Χ.
όμως γρήγορα κατέρρευσε
ΤΟ ΕΠΙΣΚΟΠΕΙΟ ΣΤΟΥΣ
ΦΙΛΙΠΠΟΥΣ (550 μ.Χ.)

Διέθετε Πτωχοκομείο, εστίες, αποθηκευτικούς χώρους και δύο λινούς
Ο ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
ΜΕ ΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΩΝ ΚΤΙΣΜΑΤΩΝ

“ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ”
Η Νεάπολις ιδρύθηκε τον 6ο αι. π.Χ. από Θασίους αποίκους.
Από την πύλη του τείχους πέρασε ο Απόστολος Παύλος

“ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ” ΣΤΗΝ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:    

            ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΤΕΘΗΚΕ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΑΥΤΟ;
Ο αείμνηστος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Χρυσόστομος Παπαδόπουλος το 1925
θέσπισε την τέλεση Πανηγυρικού Εσπερινού στον Ιερό Βράχο της Πνίκας (στον Άρειο Πάγο) στις 29 Ιουνίου.
Ο ίδιος συνέθεσε και το παρακάτω Απολυτίκιο

Ø      ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ:
«ποίημα Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου»
Ήχος δ΄

Εθνών σε κήρυκα και φωστήρα τρισμέγιστον
Αθηναίων Διδάσκαλον,
οικουμένης αγλάϊσμα
ευφροσύνως γεραίρομεν.
Τους αγώνας τιμώμεν και τας βασάνους διά Χριστόν
το σεπτόν σου μαρτύριον
Άγιε Παύλε Απόστολε
πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ
σωθήναι τας ψυχάς ημών.

α.         Μπορούμε να αποδώσουμε με λίγα λόγια στη Νεοελληνική διάλεκτο το Απολυτίκιο
β.         Σε ποια φράση φαίνεται ο «οικουμενικός χαρακτήρας» του κηρύγματος του Παύλου;

Ø      ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΩΝ «ΠΡΩΤΟΚΟΡΥΦΑΙΩΝ» ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ ΠΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΥ:

Ήχος δ΄

Ως των Αποστόλων πρωτόθρονοι
και της Οικουμένης Διδάσκαλοι
τω Δεσπότη των όλων πρεσβεύσατε
Ειρήνην τη Οικουμένη δωρίσασθαι
και ταις ψυχαίς ημών το Μέγα Έλεος

α.         Μπορούμε να αποδώσουμε με λίγα λόγια στη Νεοελληνική διάλεκτο το Απολυτίκιο
β.         Σε ποια φράση φαίνεται ο «οικουμενικός χαρακτήρας» του κηρύγματος του Παύλου;

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )