ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ Α΄ ΝΑΟΔΟΜΙΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΝΟΤΗΤΑ 20 ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ Α

http://users.sch.gr/geioanni/sel-ekpaideusi/sxolikes_ergasies/TRITH-GYMNASIOY-THRHSKEYTIKA/sel_2=16-30/20.htm

(ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ)



      Α.        ΝΑΟΔΟΜΙΑ     
1.  ΡΥΘΜΟΙ  Η Χριστιανική Λατρεία αρχικά δεν χρειαζόταν ναούς. Η λατρεία τελούνταν :
α.  σε σπίτια (Κατ’ οίκον Εκκλησία)
β.  σε ευκτήριους οίκους ή Κυριακά(ευρύχωρες αίθουσες)
γ.  σε κατακόμβες  (σε περίοδο διωγμών)
  4ος ΑΙΩΝΑΣ
α.    Ρυθμός Βασιλικής  (ορθογώνιο παραλληλόγραμμο χωρισμένο σε κλίτη με κίονες)
(τρίκλιτη βασιλική,  πεντάκλιτη βασιλική)
                                            (Το όνομα προέρχεται από ρωμαϊκά οικοδομήματα)
β.    Περίκεντρο              (μικρός στρογγυλός ναός με τρούλο προσαρμοσμένο σε τετράγωνη βάση)

                                            (Όλες οι πλευρές απέχουν ίση απόσταση από το κέντρο)
                                            (παράδειγμα η ροτόντα στη Θεσσαλονίκη)   6ος  ΑΙΩΝΑΣ
Ρυθμός Εγγεγραμμένος Σταυροειδής με Τρούλο (ιδιαίτερη ακμή τον 11 έως 13ο αιώνα)
Στο Ανατολικό τμήμα το Ιερό Βήμα.
Στο Δυτικό       τμήμα  ο  Πρόναος  ή Νάρθηκας
                                            (Αγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως)

 9ος  ΑΙΩΝΑΣ
Ρυθμός Βασιλικής με θόλο (Ο θόλος στηρίζεται σε στεφάνη σχηματισμένη από 4 σφαιρικά τρίγωνα)
Στη στέγη σχηματίζεται σταυρός εγγεγραμμένος σε τετράγωνο
Στο σημείο που τέμνεται ο σταυρός στηρίζεται ο τρούλος


1Ι.  ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΕΡΩΝ ΤΟΥ ΝΑΟΥ

   Ο Τρούλος συμβολίζει τον ουρανό
Εκεί ζωγραφίζεται ο Παντοκράτωρ (θεϊκή Φύση του Χριστού)

   Το δάπεδο (ορθογώνιο ή τετράγωνο) συμβολίζει τη γη και την ανθρώπινη φύση του Χριστού


  Β.       ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ø         ΕΠΟΧΗ ΔΙΩΓΜΩΝ:
Τοιχογραφίες με σύμβολα στις Κατακόμβες, π.χ. άγκυρα, ΙΧΘΥΣ, φοίνικας κ.ά.

Ø       4ος – 7ος  ΑΙΩΝΑΣ:
Φορητές εικόνεςΤοιχογραφίες Ψηφιδωτά με ιερά πρόσωπα από την Αγία Γραφή
(πίστη στο Χριστό και τιμή στη Θεοτόκο και στους Αγίους)

Ø       ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ:
Απαγορεύεται απεικόνιση προσώπων .  Ζωγραφίζονται μόνο τοπία,  δένδρα,  ζώα κ.λ.π.

Ø       8ος ΑΙΩΝΑΣ:
Η ζωγραφική ακολουθεί τη διδασκαλία της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου
(Οι τεχνίτες χρησιμοποιούν την Ελληνιστική ζωγραφική π.χ. απουσία βάθους)
(Ο πιστός είναι το κέντρο της ζωγραφικής. Καλείται να αναζητήσει προσωπική σχέση με τους Αγίους)


Γ.       ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Ø            ΔΟΓΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Στον Πρόναο                     ο Χριστός κρατά το Ευαγγέλιο και ευλογεί.
     Στον Τρούλο                      ο Χριστός Παντοκράτωρ περιβάλλεται από προφήτες και αγγέλους
     Στα   Σφαιρικά Τρίγωνα  οι Τέσσερις Ευαγγελιστές
Στην Κόγχη του Ιερού       η Θεοτόκος ως Πλατυτέρα των Ουρανών αγκαλιάζει όλο τον κόσμο

Ø            ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ  (ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΒΗΜΑ)
1.  Η Κοινωνία των Αποστόλων
2.  Ιεράρχες που έγραψαν Λειτουργικό Κείμενο και Διάκονοι που υπηρετούν στο Ιερό
     3.  Στην Πρόθεση (Αριστερό τμήμα του Ιερού)  ο Χριστός Πάσχων με σταυρό και λόγχη
     4.  Στο   Διακονικό (Δεξιό τμήμα του Ιερού) παραστάσεις από την Παλαιά Διαθήκη

Ø            ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ Η ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ   
(Δωδεκάορτο) Από τη Γέννηση μέχρι την Ανάληψη του Χριστού –  και εικόνες Αγίων

1.  Στις 4 καμάρες
2.  Στους πλάγιους τοίχους
     3.  Στο Νάρθηκα του Σταυροειδούς Βυζαντινού ναού




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 76)


      ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΘΗΝΑ

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s