ΕΝΟΤΗΤΑ 15 ΜΕΓΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ – ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΗΣ ΠΙΣΤΗΣ

http://users.sch.gr/geioanni/sel-ekpaideusi/sxolikes_ergasies/TRITH-GYMNASIOY-THRHSKEYTIKA/sel_1=1-15/15.htm

  ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

         Α.        ΖΩΗ ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ

Ø          Ο Μέγας Αθανάσιος       Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 295 μ.Χ.
Απεβίωσε στις 2 Μαΐου του 373 μ.Χ.
Η Εκκλησία τιμά τ μνήμη του στις 18 Ιανουαρίου και στις 2 Μαΐου
Σπούδασε Θεολογία και Φιλοσοφία στη φημισμένη Σχολή της Αλεξάνδρειας.
Ορίστηκε Γραμματέας στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο (Νίκαια της Βιθυνίας το 325)
Αντιμετώπισε τον Άρειο και την αίρεσή του.

Ø          Θεολογική Διδασκαλία:         1.  Ο Χριστός είναι Υιός του Θεού
2.  Είναι Ομοούσιος με τον Πατέρα
                                                   3.  Είναι το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος
Με βάση τη Διδασκαλία του διατυπώθηκαν τα 7 πρώτα ΑΡΘΡΑ του Συμβόλου της Πίστεως.

Ø          Πατριάρχης Αλεξανδρείας:     Εξελέγη το 328 Πατριάρχης Αλεξανδρείας (σε ηλικία 33 ετών)
Στην ΄ψηφοφορία για την εκλογή του έλαβε μέρος και ο λαός της Αλεξανδρείας.
Οι οπαδοί του Αρείου επέστρεψαν με άδεια του Κωνσταντίνου στην Αλεξάνδρεια
Ο Αθανάσιος αρνήθηκε να τους δεχτεί και να ακυρώσει τις αποφάσεις της Συόδου
                                                      Εξορίστηκε στα Τρέβηρα στις εκβολές του Ρήνου ποταμού (στη Γερμανία).

Ø          ΑΛΛΕΣ 4 ΕΞΟΡΙΕΣ:                Επειδή δεν συμφωνούσε με την θρησκευτική πολιτική των αυτοκρατόρων
(Κάποιοι αυτοκράτορες όπως ο Ουάλης υποστήριζαν τον Άρειο).
(Ο Ιουλιανός υποστήριζε την αρχαία λατρεία των ειδώλων).
Ο λαός της Αλεξάνδρειας και οι Ασκητές συμπαραστάθηκαν στον Αθανάσιο.
                                                      Εξορίστηκε στα Τρέβηρα στις εκβολές του Ρήνου ποταμού (στη Γερμανία).

Ø          ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ:                   Δογματικά
Απολογητικά
Ερμηνευτικά
Ασκητικά


     Β.       Η ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Ø            α.  Η Εκκλησία κινδύνευε από την Αίρεση του Αρείου
          Ο Αθανάσιος τόνισε         ότι ο Χριστός είναι Υιός του Θεού.
ότι έλαβε την ανθρώπινη φύση
ότι έγινε άνθρωπος για να σώσει τον άνθρωπο από την αμαρτία.
                                               Για πρώτη φορά ακούγεται η φράση Ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος.

β.  Οι Προϋποθέσεις για να συγκληθεί μία  «Οικουμενική Σύνοδος»:
         1.   Αρχικά η Εκκλησία πρέπει να καταφύγει στην Αγία Γραφή και στην Ιερά Παράδοση.
2.   Αν δεν μπορούμε να διακρίνουμε την αίρεση και την αλήθεια συγκαλείται Σύνοδος.
3.   Έργο της Συνόδου:   α.    Να φανερώσει την Αλήθεια με τη βοήθεια του Αγίου Πνεύματος
β.    Να καταδικάσει την Αίρεση με βάση την Αγία Γραφή και την Ιερά Παράδοση.


Γ.       Ο ΜΕΓΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΣΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ

Ø          α.   Υπήρξε υπόδειγμα αγωνιστή επισκόπου και θεολόγου.
   β.   Αντιμετώπισε την Αίρεση του Αρείου σε δύσκολους καιρούς
γ.  
Υπέστη πολλές διώξεις
   δ.   Ήταν σύμβολο για την εποχή του      1   με το συγγραφικό έργο
2.  με την ικανότητα να διακρίνει τις συνέπειες των αιρέσεων




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 60)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:      

Ø      ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
(Λόγος 54 Περί Ενανθρωπήσεως)
Σ αυτόν τον Λόγο του ο Αθανάσιος τονίζει τις εξής αλήθειες’:
1.    Ο Χριστός έγινε άνθρωπος για να σώσει τους ανθρώπους από την αμαρτία.
2.    Σαν άνθρωπος ο Χριστός μας δίνει τη δυνατότητα να μοιάσουμε με το Θεό.
Τι σημαίνει αυτό;        1.    Κάθε άνθρωπος ως προσωπικότητα μπορεί να συμμετέχει στη διαμόρφωση της ιστορίας
2.    Συμμετέχοντας ο άνθρωπος στην εποχή του, αποφασίζει και ενεργεί σαν μικρός Θεός.
(επηρεάζει την κοινωνία στην οποία ζει)
Η κοινωνία δεν είναι κάτι απρόσωπο.



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:      

Ø       ΣΤΗΝ Α’ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ:
1.     
Η Διδασκαλία του Μ. Αθανασίου ήταν η βάση για τις Αποφάσεις της Συνόδου
2.     
Ο Αθανάσιος είχε σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή της Αλεξανδρείας
Χρησιμοποιούσε πάντα εκφράσεις που έμαθε στη Σχολή.
3.     
Οι φιλοσοφικές έννοιες  Φύση, Πρόσωπο και Ουσία παρμένες από την Ελληνική φιλοσοφία
                                        χρησιμοποιήθηκαν στη σύνταξη του Συμβόλου της Πίστεως

Ø       Το ίδιο δυστυχώς συμβαίνει και σήμερα: Εύκολα κάποιος που  «δεν γνωρίζει» μπορεί να παρασυρθεί και να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:      

Ø       ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ;

Η Εκκλησία της Αλεξανδρείας διατήρησε μέχρι τον 7ο αιώνα την Ελληνική παράδοση που κληρονόμησε από το Ελληνικό στοιχείο στα παράλια της Αιγύπτου. Είναι άραγε τυχαίο ότι μεγάλοι χριστιανοί δάσκαλοι όπως ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, και ο Ωριγένης, και μεγάλοι Ιεράρχες όπως ο  Αθανάσιος και ο Θεόφιλος έδωσαν στη χριστιανική διδασκαλία φιλοσοφικό – διαλεκτικό χαρακτήρα;

Η Αίγυπτος από τα μέσα του 7ου αιώνα ήταν σε παρακμή. Η πρωτεύουσα της Αιγύπτου Μέμφιδα ήταν υπό τον έλεγχο των Περσών. Μέχρις ότου το 332 π.Χ. χωρίς αντίσταση ο Φαραώ Νεκτανεβώ Β΄ παρέδωσε την εξουσία στο Μ. Αλέξανδρο. Όταν ο Αλέξανδρος μπήκε στη Μέμφιδα οι Ιερείς του Άμμωνα τον έστεψαν Φαραώ. Όμως από τότε η Μέμφις εγκαταλείπεται και πρωτεύουσα ορίζεται η νέα πόλη Αλεξάνδρεια, κτισμένη στα παράλια της Μεσογείου.

Η Φιλοσοφική Σχολή Αλεξανδρείας ιδρύθηκε από μαθητές του Αριστοτέλη κατά τα πρότυπα της σχολής των Αθηνών. Οι πρώτοι δάσκαλοι σκέφτηκαν να φέρουν χειρόγραφα αρχαίων συγγραφέων ώστε να μπορούν οι μαθητές τους να μελετούν με άνεση. Η Βιβλιοθήκη κτίστηκε δίπλα στο ναό του Σάραπι και δεν άργησε να εξελιχθεί στην πιο ονομαστή του κόσμου. Τη λειτουργία της τη χρηματοδοτούσε ο βασιλικός οίκος των Πτολεμαίων.

Στις αρχές του Β΄ αιώνος μ.Χ. ο φιλόσοφος Τίτος Φλάβιος Πάνταινος ασπάστηκε το Χριστιανισμό και έγινε διευθυντής της Σχολής Αλεξανδρείας. Σιγά – σιγά η σχολή πήρε χριστιανικό χαρακτήρα. Ο μαθητής του Πανταίνου, Κλήμης ο Αλεξανδρεύς  επίσημα πια διδάσκει ελληνική φιλοσοφία σε χριστιανικό ακροατήριο και ερμηνεύει τις Γραφές με Πλατωνικούς και Πυθαγόρειους όρους. Όπως έλεγε στους μαθητές του :

«μόνο με τη ορθή φιλοσοφία μπορεί ο πιστός να καταστεί αληθινός Χριστιανός»
«μόνο με τη ορθή φιλοσοφία μπορεί ο πιστός να καταστεί αληθινός Χριστιανός»
Όλο τον 2ο και 3ο αιώνα, δάσκαλοι όπως ο Ωριγένης, ο Ηρακλής, ο Αμβρόσιος Αλεξανδρεύς άφησαν εποχή και ενώ οι διωγμοί ταλαιπωρούσαν την εκκλησία, στην Αλεξάνδρεια σιγά – σιγά η ελληνική φιλοσοφία γινόταν η βάση της χριστιανικής διδασκαλίας.

Τέλος, ο Μέγας Αθανάσιος όταν χειροτονήθηκε Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας τοποθέτησε ως Σχολάρχη τον φιλόσοφο Δίδυμο Αλεξανδρέα. Μαθητές του Δίδυμου ήταν ο Ιερώνυμος, ο Ρουφίνος και ο Αμβρόσιος Αλεξανδρεύς όλοι μεγάλοι φιλόσοφοι και θεολόγοι του 4ου αιώνος.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )