ΕΝΟΤΗΤΑ 14 ΑΙΡΕΣΕΙΣ – ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΠΛΗΓΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

 

http://users.sch.gr/geioanni/sel-ekpaideusi/sxolikes_ergasies/TRITH-GYMNASIOY-THRHSKEYTIKA/sel_1=1-15/14.htm

  ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

         Α.        ΤΑ  ΑΙΤΙΑ  ΤΩΝ  ΑΙΡΕΣΕΩΝ

Ø          Αίρεση (από το ρήμα αιρούμαι =  επιλέγω, προτιμώ)
    Είναι η επιλογή μέρους της διδασκαλίας της Εκκλησίας και εμμονή σε αυτό από μέλη της εκκλησίας.

Ø          α.   Τριαδολογικές Αιρέσεις   1.  αμφισβήτησαν τις τρεις υποστάσεις του Θεού (Πατήρ – Υιός – Άγιο Πνεύμα)
2.  αμφισβήτησαν  το Ομοούσιο της Αγίας Τριάδος
β. 
 Χριστολογικές Αιρέσεις    1.  αμφισβήτησαν το πρόσωπο του Χριστού
2.  αμφισβήτησαν

Ø          Σημαντικότερα Αίτια:
α. 
 Εγωισμός   Απόλυτη εμπιστοσύνη στην ανθρώπινη λογική
β. 
 Προσπάθεια να κατανοηθούν τα Δόγματα   με τη χρήση της φιλοσοφίας
γ. 
 Θρησκευτικός Συγκρητισμός (Προσπάθεια εισαγωγής στοιχείων από ανατολίτικες θρησκείες )


     Β.       ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

Ø            α.  Οι Χριστιανοί που προέρχονταν από τον Ιουδαϊσμό:
          Ήταν δύσκολο   να δεχθούν ότι το Ευαγγέλιο αντικατέστησε το Μωσαϊκό Νόμο.
β.  Οι Χριστιανοί που προέρχονταν από τον «Εθνικό Κόσμο»:

         1.   Ήταν δύσκολο   να δεχθούν τη δημιουργία του κόσμου από το μηδέν
2.   Ήταν δύσκολο   να δεχθούν τη διδασκαλία για την είσοδο του «Κακού» στον κόσμο

Ø             1.     Αρειανισμός
=>   Ηγέτης του Αρειανισμού ήταν  Ο  Πρεσβύτερος Αλεξανδρείας Άρειος
=>  
Διδασκαλία  :   α.   «Ο Χριστός είναι κτίσμα του Θεού»
β.   Απέρριπτε τη θεότητα του Χριστού και το έργο του.
γ.
«Ο Χριστός δεν είναι Θεός. Δεν μπορεί να σώσει τον άνθρωπο»
                                               δ.  «Ο άνθρωπος παραμένει δέσμιος του θανάτου» 

2.     Νεστοριανισμός
=>  Ηγέτης του Νεστοριανισμού ήταν     Ο Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριος
=> 
Διδασκαλία :    α.     «υπερτόνιζε ανθρώπινη φύση Χριστού»
β.    «Η Παναγία γέννησε τον άνθρωπο – Χριστό».
γ.      Όταν ο Χριστός βαπτίστηκε, δέχτηκε το Θεϊκό Λόγο»
δ.   «Η Παναγία πρέπει να ονομάζεται ΧΡΙΣΤΟΤΟΚΟΣ και όχι ΘΕΟΤΟΚΟΣ»
«Υποτιμώντας τη θεϊκή φύση του Χριστού μειώνουμε τη σωτηρία που μας προσφέρει»

3.     Μονοφυσιτισμός
=> Ηγέτης του Μονοφυσιτισμού ήταν     Ο Αρχιμανδρίτης Ευτυχής
=>
Διδασκαλία  :  α. «Ο Χριστός έχει μόνο τη θεϊκή φύση»
                              β. «Η θεϊκή ιδιότητα του Χριστού απορρόφησε την ανθρώπινη»
γ.   «Ο Θεός παρουσιάζεται φαινομενικά ως άνθρωπος»
δ. «Η σωτηρία εξαρτάται αποκλειστικά από το Θεό. Ο άνθρωπος δεν συμμετέχει»


Γ.       ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

Ø          α.   Διαίρεσαν την Εκκλησία
   β.   Δημιούργησαν εντάσεις και συγκρούσεις
γ.  
Απέκοψαν τους Αιρετικούς από την Εκκλησία
   δ.   Η αγάπη έγινε μίσος. Η αδελφοσύνη έγινε καχυποψία. και δυσπιστία

Ø          Η Πολιτεία (ο αυτοκράτορας) βρήκε ευκαιρία να παρέμβει (για ειρήνη στην Εκκλησία – κοινωνική ηρεμία)

Ø           Μεγάλες Επαρχίες (Αίγυπτος – Συρία – Αιθιοπία )  α. συγκρούστηκαν με την κεντρική εξουσία
β.  απομακρύνθηκαν
από τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία
γ.  υποτάχθηκαν
σε εχθρούς (Άραβες κλπ)
δ.  αποσχίσθηκαν
με ολέθριες συνέπειες



 ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ  ΤΗΣ  ΠΙΣΤΕΩΣ  (αποτελείται από 12 ΑΡΘΡΑ)

 Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος (325 μ.Χ.)
καθιέρωσε τα 7 πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.


 ΑΡΘΡΟ 1ο: Ο Θεός είναι Ένας.
Μας αγαπά όλους σαν Πατέρας.
Είναι Παντοκράτωρ (κυβερνά όλο τον κόσμο)
Είναι Δημιουργός  όλων (και όσων δεν βλέπουμε)
ΑΡΘΡΟ 2ο: Ο Χριστός είναι Μονογενής Υιός του Θεού.
Γεννήθηκε από τον Πατέρα
πριν δμιουργηθεί ο χρόνος και ο κόσμος.
ΑΡΘΡΟ 3ο: Ο Υιό του Θεού για χάρη μας και για τη σωτηρία μας
κατέβηκε από τον ουρανό.
Έλαβε σάρκα με την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος.
Γεννήθηκε στον κόσμο από την Παρθένο Μαρία.
Έγινε άνθρωπος.
ΑΡΘΡΟ 4ο: Ο Χριστός σταυρώθηκε για χάρη μας επί Ποντίου Πιλάτου.  Θυσιάστηκε και ενταφιάστηκε για χάρη μας.
ΑΡΘΡΟ 5ο: Την τρίτη ημέρα ο Χριστός αναστήθηκε
όπως οι Γραφές είχαν προφητεύσει.
ΑΡΘΡΟ 6ο: Ανέβηκε στον Ουρανό
και κάθισε στα δεξιά του Θεού.
ΑΡΘΡΟ 7ο: Ο Χριστός Θα ξανάρθει κάποτε .
να κρίνει ζωντανούς και νεκρούς..
Η βασιλεία του δεν θα έχει τέλος.

 Η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος (381 μ.Χ.)
καθιέρωσε τα 5 υπόλοιπα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.


ΑΡΘΡΟ 8ο:  Το Άγιο Πνεύμα κυριαρχεί στον Κόσμο.
Δίνει ζωή σε όλα.
Εκπορεύεται από τον Πατέρα
Το προσκυνούμε και το δοξάζουμε μαζί με τον Πατέρα και τον Υιό.
Το Άγιο Πνεύμα μίλησε στον κόσμο με το στόμα των προφητών.
ΑΡΘΡΟ 9ο: Η Εκκλησία είναι μία. Είναι αγία.
Αγκαλιάζει όλο τον κόσμο και απευθύνεται σε όλους.
Την οργάνωσαν οι Απόστολοι
ΑΡΘΡΟ 10ο: Με το Βάπτισμα απαλλάσσεται ο άνθρωπος
από το Προπατορικό Αμάρτημα
ΑΡΘΡΟ 4ο: Περιμένουμε με ελπίδα
την ημέρα την Ανάστασης των νεκρών.
ΑΡΘΡΟ 5ο: Περιμένουμε με ελπίδα
την αιώνιο ζωή στη μέλλουσα Βασιλεία του Θεού.




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 55)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:      

Ø      Συγκρητισμός               Συγχώνευση στοιχείων από ελληνορωμαϊκές και ανατολικές λατρείες
κατά την ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή.
Η λέξη αναφέρεται από τον Πλούταρχο.
Ο Πλούταρχος ανέφερε την          θρησκευτική και πολιτική ένωση των αρχαίων Κρητών,
παρά τις διαφορές τους μπροστά σε ένα κίνδυνο.

                                     Μορφές «θρησκευτικού συγκρητισμού» επικράτησαν στους ελληνιστικούς χρόνους (από 300 π.Χ. έως 300 μ.Χ.)

Τον 19ο αι. ο όρος συγκρητισμός προσέλαβε και θρησκευτική σημασία:
Σημαίνει  «ανάμειξη θρησκευτικών απόψεων».

Σήμερα με αυτό τον όρο εννοούμε     τα κοινά σημεία, σε όλες τις θρησκείες,
αν ξεχάσουμε τις θεολογικές διαφορές.

Η  συγχώνευση πολιτισμών που πραγματοποιήθηκε από το Μέγα Αλέξανδρο και αργότερα από τους Ρωμαίους
συμβίβασε πολλές θρησκείες και φιλοσοφικές απόψεις
Πέρσες που γνώρισαν το χριστιανισμό τον 3ο αι. μ.Χ. ανάμιξαν ζωροαστρικά και βουδιστικά  στοιχεία

Το 15ο – 16ο αι. μ.Χ. στο Ισλάμ οι Σιίτες ανάμιξαν   ινδουιστικά στοιχεία. και συγκρούστηκαν με τις θρησκείες που επικρατούσαν στο Ιράν και στην Ινδία.

Το 17ο αι. μ.Χ. ο Γερμανός θεολόγος Γκεόργκε Κάλιξτους επιδίωξε συμβιβασμό μεταξύ των Προτεσταντών της Γερμανίας. Οι προσπάθειές του καταγγέλθηκαν από τους Ορθοδόξους.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:      

Ø       ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ:        1.  Οι Χριστιανοί συγκρούονταν μεταξύ τους (και αιματηρές συγκρούσεις – εμφύλιοι πόλεμοι)
2.  Η  χριστιανική αγάπη μετατρεπόταν σε μίσος και εμπάθεια.
3.  Οι αγράμματοι ήταν ευάλωτοι – ο καθένας τους παρέσυρε και τους εκμεταλλευόταν.

Ø       Το ίδιο δυστυχώς συμβαίνει και σήμερα: Εύκολα κάποιος που  «δεν γνωρίζει» μπορεί να παρασυρθεί και να γίνει αντικείμενο εκμετάλλευσης.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 3:      

Ø       ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ:  (Ποιοι είναι οι Κόπτες και οι Προχαλκηδόνιοι;)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:      

Ø       Η Ζ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη συνήλθε στον Αλίαρτο της Βοιωτίας (20 – 26 Σεπτεμβρίου 1995).
Για την προστασία των Χριστιανών από ύποπτες «θρησκείες» και «λατρείες» συντάχθηκε κατάλογος των γνωστών «αιρετικών» ομάδων. Στον κατάλογο αυτό αναγράφονται 423 τέτοιες ομάδες. Πολλές από αυτές απασχόλησαν κατά καιρούς τις διωκτικές αρχές της Ευρώπης και της Αμερικής.

Ø       «Καταστροφικές Λατρείες» Μια απειλή για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον πολιτισμό μας.
Με ποιους τρόπους επηρεάζουν τον σύγχρονο άνθρωπο: (επιλογή στοιχείων από το περιοδικό  «Σύνδεσμος» 1992 )

α. Έλεγχος της σκέψης

Επηρεάζουν τη θέληση και τη σκέψη Χρησιμοποίηση καταναγκαστικής πειθούς χωρίς τη συγκατάθεση των ενδιαφερομένων

β. Χαρισματικός Αρχηγός

Ένας αρχηγός ή ομάδα αρχηγών με το πρόσχημα ότι διαθέτουν ιδιαίτερα χαρίσματα και γνώσεις απαιτούν τυφλή υπακοή από τα μέλη – οπαδούς Πολλές φορές την τυφλή αυτή υπακοή την επιβάλλουν δια της βίας

γ. Απάτη – Προσηλυτισμός 

Δεν αποκαλύπτονται στους οπαδούς οι κρυφοί στόχοι της οργάνωσης. Για να πείσουν τα μέλη τους καυχώνται ότι έχουν σχέσεις με υψηλά ιστάμενα κυβερνητικά πρόσωπα ή με διεθνείς φορείς με υψηλό κύρος.

δ. Αποκλειστικότητα 

Οι ύποπτες οργανώσεις αποκρύπτουν επιμελώς και με κάθε μυστικότητα  από τους προσήλυτους τις δραστηριότητές τους (ασάφεια και σύγχυση). Οι αρχηγοί απαιτούν προσήλωση σ’ αυτούς επειδή είναι οι μόνοι ικανοί να λύσουν όχι μόνο προσωπικά προβλήματα αλλά και διεθνή.

ε. Αποξένωση

Επιβάλλουν στους οπαδούς τους αποχωρισμό από την οικογένεια, τους φίλους και το περιβάλλον τους.

στ. Εκμετάλλευση

=> Ψυχολογική πίεση να δοθούν στην οργάνωση χρήματα
=> Απαίτηση από τα μέλη να δαπανούν χρήματα για μαθήματα – σεμινάρια
που προσφέρει η οργάνωση (πάλι τα χρήματα μένουν στην οργάνωση)
=> Υποχρέωση προσωπικής εργασίας (με εξαντλητικό ωράριο) για χάρη
της οργάνωσης – χωρίς ασφάλιση – πολλές φορές χωρίς αμοιβή

ζ. Ολοκληρωτική νοοτροπία

=> Ο «προσήλυτος» εξαρτάται πλήρως από το «τελετουργικό»
=> Ο κανονισμός της οργάνωσης και η «λατρεία» δρα ως «ψυχοναρκωτικό»
=> Τα άτομα εργάζονται αποκλειστικά για τους στόχους της οργάνωσης
=> Οι υπεύθυνοι προτρέπουν τα μέλη να δείχνουν επιθετικότητα προς τους εκτός της οργάνωσης ιδίως όταν αυτοί ασκούν κριτική που τους ενοχλεί
=> Τα μέλη πρέπει να ανέχονται κάθε απρεπή, προσβλητική ή ανέντιμη πράξη των αρχηγών απέναντί τους ή απέναντι σε άλλα μέλη της οργάνωσης

Ø       ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΟΥ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ «Λατρείες» ΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟ ΤΟΥ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΘΕΛΗΣΗΣ

α.

Δημιουργία μιας ψευδαίσθησης του «οικείου»
=>
Ανάγκη του προσήλυτου να παραδοθεί σ’ αυτούς που τον αγαπούν

β.

Απομόνωση – Αποχωρισμός
=>   Απαγορεύεται
κάθε είδους επαφή με τον «έξω κόσμο» (συγγενείς, παλιοί φίλοι).
 => Ο προσήλυτος δεν έχει επιθυμία να επιβεβαιώσει πληροφορίες
που δίνει η ομάδα σχετικά με την πραγματικότητα
=>  Σιγά – σιγά ο προσήλυτος γίνεται «πιόνι» και «ρομπότ» =>στα χέρια των αρχηγών

γ.

Μέθοδοι για την καταστροφή της λειτουργίας της σκέψης

δ.

Φόβοι και ενοχές – Εναλλαγή τιμωρίας και επαίνου

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: