ΕΝΟΤΗΤΑ 11 ΙΓΝΑΤΙΟΣ Ο ΘΕΟΦΟΡΟΣ



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


      Α.        ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ – Η  ΖΩΗ ΕΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΠΑΤΕΡΑ

Ø          1.  Ποιους ονομάζουμε «Αποστολικούς Πατέρες»
Ονομάζουμε έτσι τους ηγέτες της Εκκλησίας (Επισκόπους και Πρεσβυτέρους)
του 1ου και του 2ου αι. μ.Χ.
που συνέχισαν την «Αποστολική Παράδοση» (αυτά που δίδαξαν  οι Απόστολοι). 
Πολλοί από αυτούς τους «Αποστολικούς Πατέρες» είχαν γνωρίσει τους  Αποστόλους

Ø          2. Ο Ιγνάτιος         –     ήταν Επίσκοπος Αντιοχείας της Συρίας  (70 – 107 μ.Χ.).
–     γνώρισε τους Αποστόλους
–     ήταν πολύ μορφωμένος.  Είχε σπουδάσει την Ελληνική Φιλοσοφία.
–     ήταν αξιόλογος συγγραφέας και ποιητής.
–     Το κύρος του ξεπερνούσε τα όρια της Συρίας. Όλοι ζητούσαν τις συμβουλές του.
–     Επίσκοπος με «οικουμενικό κύρος». «Εκφραστής της Εκκλησιαστικής συνείδησης»

Ø          3. Το «μαρτύριο»   –     Συνελήφθη κατά τη διάρκεια του Διωγμού επί Τραϊανού
–     Καταδικάστηκε να θανατωθεί στο Κολοσσαίο της Ρώμης
–     Μαζί με άλλους Χριστιανούς. οδηγήθηκε από την Αντιόχεια στη Ρώμη
–     Στο κοπιαστικό αυτό ταξίδι έστειλε Επιστολές. σε πολλές πόλεις της Μικράς Ασίας
–     Μαρτύρησε το 107 μ.Χ. στο Κολοσσαίο της Ρώμης (τον κατασπάραξαν τα λιοντάρια)
….

Β.       ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ :  ΕΝΑΣ «ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ» – ΠΡΟΤΥΠΟ

Ø      Σώζονται 7 Επιστολές του Αγίου Ιγνατίου με τις οποίες συμβουλεύει και καθοδηγεί:
1.  Μίμηση του Χριστού (να έχουμε πρότυπο ην αγάπη που έδειξε σε μας ο Χριστός)
  2.  Ενότητα των Χριστιανών
3. Ο Τοπικός Επίσκοπος πρέπει να είναι ο εγγυητής αυτής της ενότητας
4. Τους Χριστιανούς τους ενώνει το  «κοινό ποτήριο της Θείας Ευχαριστίας»
5. «Οι Αιρέσεις είναι επικίνδυνες για την ενότητα»
6. Μεγάλη σημασία έχει η πίστη και τα «καλά έργα»

….

Γ.       Ο «ΘΕΟΦΟΡΟΣ» ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ :   ΕΝΑΣ ΗΓΕΤΗΣ – ΦΩΤΙΑ

Ø        Ιγνάτιος [λατινική λέξη ] (προέρχεται από τη λέξη ignis = πυρ – φωτιά) Ιγνάτιος = Πυρφόρος
Ίσως η προσωνυμία «Θεοφόρος»   έχει την ίδια ρίζα : [Φέρει μέσα του τη θεϊκή φωτιά]

Ø        Ο ίδιος ο Ιγνάτιος ερμήνευε την προσωνυμία «Θεοφόρος»που του είχαν δώσει οι μαθητές του:
«ζωή αφιερωμένη στο Θεό»




ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ (ΣΕΛΙΔΑ 44)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:      

Ø       Ο Άγιος Ιγνάτιος κατέκρινε τις Αιρετικές Διδασκαλίες – τις θεωρούσε επικίνδυνες.
Όμως  προσκαλούσε τους αιρετικούς να γυρίσουν στην Εκκλησία
 Η στάση αυτή του Ιγνατίου μας διδάσκει τη διάκριση μεταξύ αίρεσης – αιρετικού και αμαρτίας – αμαρτωλού
          –      Στη σημερινή εποχή η διάκριση αυτή είναι δυστυχώς σπάνια.
–      Συνήθως καταδικάζουμε και κατακρίνουμε όσους έχουν διαφορετική άποψη από τη δική μας
–      Συνήθως δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε να δεχθούμε το συνάνθρωπό μας και να τον καταλάβουμε


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:      

Ø       Ο Άγιος Ιγνάτιος στις Επιστολές του προβάλλει την αγάπη, την ενότητα, την πίστη και τα καλά έργα

Ø       Πρέπει να έχουμε πρότυπο την αγάπη του Χριστού. Και πρέπει να τον μιμηθούμε.

Ø       Αν οι Χριστιανοί είναι ενωμένοι και αγαπημένοι θα είναι πρότυπο για όλους.

Ø       Πρέπει να έχουμε πρότυπο την αγάπη του Χριστού. Και πρέπει να τον μιμηθούμε.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4 :      

Ø       Φωτογραφίες από την πορεία του Ιγνατίου στη Μικρά Ασία


ENOTHTA-11-1

  Η Ιεράπολις στη Μικρά Ασία.
Λουτρόπολη με ιαματικές πηγές
που αγαπούσαν πολύ οι Ρωμαίοι
Ένας από τους σταθμούς του Ιγνατίου
στην πορεία του προς το μαρτύριο


ENOTHTA-11-2_small

  Το Αϊδίνιο είναι κτισμένο στα ερείπια των αρχαίων Τράλλεων
όπου ο Ιγνάτιος έστειλε μία Επιστολή του..
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι εδώ έζησε ο Αίσωπος.

 Στην κεντρική πλατεία του Ak Sehir υπάρχει το άγαλμα
του Νασρεντίν Χότζα στο πρόσωπο του οποίου συνεχίστηκε
για τους Οθωμανούς η παράδοση των Αισώπειων Μύθων.


ENOTHTA-11-4_small

  Αρχαιολογικός χώρος στην Αρχαία Έφεσο.
Όταν ο Ιγνάτιος έστειλε την Επιστολή του στους Εφεσίους
η Βιβλιοθήκη του Κέλσου ήταν ανοικτή και φοιτητές των
φιλοσοφικών Σχολών μελετούσαν εκεί χειρόγραφα που σήμερα
έχουν χαθεί.


ENOTHTA-11-5_small

  Η σημερινή Σμύρνη στα παράλια της Μικράς Ασίας
τίποτε δεν θυμίζει από την εποχή του Ιγνατίου.


ENOTHTA-11-6_small

  Λίγο παραπέρα από το Παμούκ Καλέ αποκαλύφθηκαν τα επείπια
της Αρχαίας Τροίας.
Την εποχή του Αποστόλου Παύλου η Τροία (η Τρωάδα) ήταν
σημαντικό λιμάνι.
Από εκεί ξεκινούσαν πλοία για Νεάπολη της Μακεδονίας.
Ο Ιγνάτιος από την Νεάπολη συνέχισε πεζός μέχρι Δυρράχιο
(και από εκεί με πλοίο έφθασε στο Μπρίντεζι)

  ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ (10λεπτα ΒΙΝΤΕΟ)
ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟΣ     ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΣΤΗ ΜΙΛΗΤΟ
ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ     ΜΝΗΜΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΜΕΝΙΑ



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 5:      

Ø       Φωτογραφίες από τη Συρία – Εκεί όπου ο Άγιος Ιγνάτιος ήταν Επίσκοπος


 ENOTHTA-11-7_small

  Στη Συρία μπορεί να θαυμάσει κανείς ναούς όπως το Ναό του
Αγίου Συμεών του Στυλίτη.
Τον έκτισε ο Ιουστινιανός
Η αρχιτεκτονική του αντιγράφει Ελληνιστικά κτίρια
ερείπια των οποίων μπορούμε να δούμε στη γύρω περιοχή.

Συγκρίνετε με τα ερείπια της Αρχαίας Παλμύρας
 Συγκρίνετε με τα ερείπια του Ναού του Διός στη Δαμασκό


ENOTHTA-11-10_small

  Ο Απόστολος Παύλος ήλθε στη Δαμασκό.
Εδώ, στο σπίτι του Ανανία κατηχήθηκε στο Χριστιανισμό.
Το σπίτι του Ανανία χρησιμοποιήθηκε στους Αποστολικούς
Χρόνους ως ευκτήριος οίκος (τόπος συγκέντρωσης – προσευχής)
Αναπαλαιώθηκε από τη Συριακή Κυβέρνηση


ENOTHTA-11-11

  Το Πανεπιστήμιο της Δαμασκού συνεργάζεται στενά με τα
Ελληνικά Πανεπιστήμια.
Σύριοι φοιτητές κάνουν το Διδακτορικό τους στην Αθήνα και
στη Θεσσαλονίκη ενώ Έλληνες ερευνητές εργάζονται σε
αρχαιολογικές αποστολές στη Συρία.


ENOTHTA-11-12_small

  Ρωμαϊκό Θέατρο στη Μπόσρα έξω από τη Δαμασκό.
Ο Ιγνάτιος και ο Απόστολος Παύλος ασφαλώς το γνώριζαν.
Στο τέλος του 4ου αι. το θέατρο αυτό λειτουργούσε ακόμη
όμως η ποιότητα του θεάματος ήταν πολύ χαμηλή.
Γι  αυτό ο Φιλόσοφος Λιβάνιος στην Αντιόχεια πολλές φορές
κατηγόρησε τους ηθοποιούς ως “εξώλης και προώλης”

Advertisements