Πρακτικά στο μάθημα :Ευαγγελισμός της Θεοτόκου -Ερμηνευτικά σχόλια Β΄ – Β1-Β2-Β3 -2014

Τα καλύτερα πρακτικά είναι των : Ανδρέα Κ., Νικόλα Αμπ.,  Σάββα Κ., Β1, Μαρίας -Κατερίνας Μ., Β2 και Σωτήρη Χρ., Ειρήνης Τσ. και Ειρήνη Σκ., Β3

https://bubbl.us/mindmap

Ευαγγελισμός Θεοτόκου-σχεδιάγραμμα Β1

Πρακτικά του Β1 για τον Ευαγγελισμό

Η ζωή του Χριστού στην Καινή Διαθήκη

Νέα, Ανατρεπτικά, Απελευθερωτικά Μηνύματα του Ευαγγελίου

  1. Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

Α) Ζαχαρίας + Ελισάβετ = γονείς του Ιωάννη Προδρόμου (στείρο ζευγάρι)

  1. Ο αρχιερέας Ζαχαρίας μέσα στα Άγια των Αγίων βλέπει τον Αρχάγγελο Γαβριήλ που του αναγγέλλει την εγκυμοσύνη της γυναίκας του Ελισάβετ και προφητεύει το έργο του γιου του που θα ονομαστεί Ιωάννης και θα προπορεύεται για να ετοιμάζει το δρόμο του Χριστού. Ο Ζαχαρίας δεν πιστεύει παρόλο που γνωρίζει ότι στείρα ζευγάρια έχουν προηγουμένως αποκτήσει παιδιά και τιμωρείται με το να μείνει άλαλος μέχρι να γεννηθεί το παιδί του και την όγδοη ημέρα, την ημέρα της ονοματοδοσίας, φανερώσει το όνομα του παιδιού. όταν το παιδί γεννήθηκε και βεβαίωσε το όνομα Ιωάννης στο παιδί του και έψαλε μια υπέροχη ωδή που προφητεύει το έργο του Ιωάννη (σημαίνει «δούλος του Θεού).
  2. Όταν ο Ιωακείμ και η Άννα γεννούν την Μαρία (απόγονο του Δαβίδ από τον τελευταίο του γιο Σολομώντα) την αφιερώνουν μόλις απογαλακτίζεται στον Ναό των Ιεροσολύμων (υπάρχει εικόνα που δείχνει τον Ιωακείμ και την Άννα να δείχνουν την αγάπη τους, να φιλούν και να χαϊδεύουν το παιδάκι τους, να του δείχνουν τη στοργή τους και τη λαχτάρα τους γι αυτό που ονομάζεται «κολακεία της Παρθένου»), κοπέλες συνοδεύουν την Παναγία με υπέροχα τραγούδια (συνοδεία της Θεοτόκου) και ο Ζαχαρίας με εντολή Θεού την οδηγεί στα άγια των Αγίων όπου μόνο ο αρχιερέας επιτρέπεται να μπει μια φορά το χρόνο. Η παράδοση λέει πως ο Αρχάγγελος Γαβριήλ είναι ο προσωπικός φύλακας άγγελος της Παρθένου και την διδάσκει προσωπικά να προσεύχεται, να μελετά και να εργάζεται. Περίπου στα 15 χρόνια της Παρθένου την βγάζει από τα Άγια των Αγίων και την αρραβωνιάζει με εντολή του Θεού με τον 49 ετών Ιωσήφ, από τη Γενιά του Δαβίδ, απόγονο του τέταρτου γιου του Νάθαν, πατέρα 7 παδιών (4 αγοριών και 3 κοριτσιών), δίκαιο με έργο να προστατεύει την παρθενία της Θεοτόκου και να γίνει ο νομιζόμενος πατέρας του Ιησού Χριστού για να προφυλάσσεται από τον Ιωσήφ όσο χρειάζεται να μεγαλώσει. Όταν αρραβωνιάζεται η Μαρία, θεωρείται γάμος η ευλογία από τον αρχιερέα, πηγαίνει στο σπίτι του Ιωσήφ.

Β) Ιωακείμ + Άννα = γονείς της Θεοτόκου Μαρίας Είναι το μόνο στείρο ζευγάρι που γεννά κορίτσι, την Μητέρα του Θεού). Γεννούν την Παρθένο Μαρία και την αφιερώνουν στον Ναό όταν απογαλακτίζεται.

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

  1. Λίγο μετά αφού πηγαίνει στο σπίτι του Ιωσήφ μετά τον αρραβώνα της ο αρχάγγελος Γαβριήλ εμφανίζεται μπροστά της και της αναγγείλει με χαιρετισμό ότι πρόκειται να μείνει έγκυος με την επισκίαση του Αγίου Πνεύματος.
  2. Έργο του Αρχαγγέλου Γαβριήλ είναι :

α) να προετοιμάσει την Δίκαιη και ευσεβή Μαρία για την εγκυμοσύνη της για να μην τη θεωρήσει κάτι ενάντιο στον Θεό και θελήσει να αυτοκτονήσει.

β) Να της δώσει αποδείξεις ότι :

α) είναι θέλημα Θεού και έργο του Αγίου Πνεύματος να κυοφορήσει τον Θεάνθρωπο Χριστό, σωτήρα του κόσμου και να την πείσει ότι το θαυμάσιο και πρωτότυπο γεγονός που θα της συμβεί , να γεννηθεί παιδί από μόνη την γυναίκα, από εκείνη, είναι θέλημα του Θεού Πατρός, το πρωτευαγγέλιο που είχε υποσχεθεί στους Πρωτόπλαστους μετά την έξοδό τους από τον Παράδεισο του Θεού, και ότι

β) τα αδύνατα στους ανθρώπους είναι δυνατά από το Θεό (Για το λόγο αυτό στην ορθόδοξη αγιογραφία ο αρχάγγελος Γαβριήλ κρατά σκήπτρο που δείχνει την εξουσία και τη θέληση του Θεού, ενώ στην Δυτική Αγιογραφία δείχνει μόνο την καθαρότητα της Παναγίας μας και την συναισθηματική ρηχή σημασία του γεγονότος, χωρίς βάθος θεολογίας).

γ) Να ζητήσει την συγκατάθεσή της ώστε ελεύθερα να υπηρετήσει στο έργο της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους. Η Παναγία μπορούσε να αρνηθεί. Είναι μεγάλη η ευεργεσία που μας πρόσφερε με το να δεχτεί να φέρει το Θεάνθρωπο Χριστό, το Σωτήρα μας στην ιστορία.

γ) Να εξασφαλίσει μια ήρεμη εγκυμοσύνη στη Θεοτόκο όπως έπρεπε στον Θεάνθρωπο Χριστό.

  1. Η Θεοτόκος

ι.   Ζητά εξηγήσεις με σοφία και σύνεση για να μην εξαπατηθεί όπως η Εύα γιατί γνωρίζει ότι για να γεννηθεί παιδί χρειάζεται δύο γονείς και εκείνη είναι Παρθένος, δηλαδή είναι η σκέψη της συνεχώς στο Θεό και δεν σκέφτεται να παντρευτεί ποτέ κάποιον άνθρωπο.

ιι. Όταν ο αρχάγγελος Γαβριήλ της δίνει βεβαίωση πως είναι το θέλημα του Θεού να κυοφορήσει από το Άγιο Πνεύμα και το δικό της ωάριο το Θεάνθρωπο Χριστό Σωτήρα τότε με ταπείνωση δέχεται να γεννήσει το Σωτήρα μας. Είμαστε ευγνώμονες γι αυτό γιατί ποτέ δεν βρέθηκε ούτε θα βρεθεί άλλη γυναίκα τόσο Αγία σαν την Παναγία, τη μεγαλύτερη Αγία όλων των Αγίων και μεγαλύτερη σε τιμή και από τους Αγγέλους.

ιιι. Μόλις η Παρθένος δέχθηκε με τα λόγια “Ιδου η δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά το ρήμα σου” ο Χριστός σχηματίστηκε αμέσως ολόκληρος άνθρωπος σώμα και ψυχή, εξ άκρας συλλήψεως, όχι σαν βλαστοκύτταρα και σταδιακά να πάρει το ανθρώπινο σχήμα, αλλά ένα τέλειο ανθρώπινο μωρό από την αρχή. Έτσι μαθαίνουμε ότι και μιας ώρας γονιμοποιημένο ανθρώπινο πλάσμα είναι ολόκληρος άνθρωπος κι ο θάνατός του με βία είναι φόνος.

ιν. Μόλις δέχθηκε το χαρμόσυνο μήνυμα, “ευαγγέλιο”, η Παναγία με προτροπή του Αρχαγγέλου πηγαίνει να επισκεφθεί την Ελισάβετ, έγκυο έξι μηνών στον Ιωάννη, για να μην υπάρξουν υπόνοιες ότι είχε σχέσεις συζυγικές με τον Ιωσήφ. Όταν την υποδέχθηκε η Ελισάβετ, το βρέφος στην κοιλιά της σκίρτησε χαρούμενο και το Άγιο Πνεύμα τη φώτισε και είπε : Πώς έγινε κι η Μητέρα του Κυρίου μου με επισκέφτηκε; Γιατί ένιωσα το βρέφος, “άλμασιν ως άσμασιν” να σκιρτά. Κι η Παναγία είπε μια υπέροχη ωδή που σώζει ο απόστολος κι ευαγγελιστής Λουκάς με θέμα την αποστολή της ως μητέρας του Θεού. Μετά τη γέννηση κι ονοματοδοσία του βρέφους Ιωάννη επέστρεψε στην Ναζαρέτ, όπου ο Ιωσήφ είδε την εγκυμοσύνη της, η Παρθένος όμως άφησε στον Θεό να τον ενημερώσει, γιατί δεν θα την πίστευε κανείς για το θαύμα που ζούσε αν το έλεγε εκείνη.

ν. Ο Ιωσήφ, δίκαιος, δηλαδή τηρεί τον Μωσαϊκό Νόμο με σύνεση, αγάπη, σεβασμό και συνέπεια, ταράζεται όταν αντιλαμβάνεται τη Θεοτόκο έγκυο. Στους χαιρετισμούς λέει : “Ζάλην ένδοθεν έχων λογισμών αμφιβόλων Ιωσήφ εταράζετο”. Σκέφτηκε ότι

α. απέτυχε στο έργο του να φυλάξει την παρθενία της Μαρίας,

β. ότι αν την φανερώσει έγκυο και πει ότι δεν είναι δικό του το παιδί θα τη λιθοβολήσουν, γ. ότι δεν μπορεί να την δεχτεί κάτω από τη στέγη του σπιτιού του γιατί τότε θα μολύνεται κι εκείνος από την απιστία της και δεν θα είναι πλέον δίκαιος και αγαπητός στο Θεό.

Έτσι αποφασίζει να τη διώξει μέσα στη νύχτα για να μην την σκοτώσουν και να μη μένει μαζί της αφού τη θεωρεί αμαρτωλή. Ο αρχάγγελος Γαβριήλ όμως φανερώνεται στον ύπνο του και τον βεβαιώνει ότι η εγκυμοσύνη της Θεοτόκου είναι θαυμαστό γεγονός από μόνη τη γυναίκα και το Πανάγιο Πνεύμα και να τη δεχτεί ως γυναίκα του. Προνόμιο θα είναι να δώσει εκείνος στο παιδί του Θεού, σαν πατέρας του το όνομα του : Ιησούς =Σωτήρας, Ελευθερωτής και Εμμανουήλ = Ο Θεός ανάμεσά μας. Όταν γέννησε η Θεοτόκος το παιδί της δεν την πλησίασε συζυγικά ο Ιωσήφ, γιατί δεν ήταν δυνατόν να πλησιάσει μ΄ αυτόν τον τρόπο τη Θεομήτορα που γέννησε με υπερφυσικό τρόπο. Η Παναγία έμεινε στο σπίτι του Ιωσήφ και φρόντιζε τον ίδιο, τα παιδιά του και το σπίτι του στη Ναζαρέτ, μαζί με τον Ιησού.

νι. Η παράδοση λέει ότι όταν γέννησε η Παναγία στον στάβλο, η γυναίκα του πανδοχέα που τους έστειλε στο στάβλο ήταν μαία=μαμή και όταν τελείωσε τις δουλειές της κοντά στα ξημερώματα πήγε να δει τί έγινε η ετοιμόγεννη γυναίκα. Εξέτασε το μωρό και το βρήκε υγιέστατο και μετά την Θεοτόκο, όπου ανακάλυψε με δέος πως ήταν Παρθένος σωματικά και ήταν η πρώτη που πίστεψε στο Χριστό. Οι αγιογράφοι στην ορθόδοξη Εκκλησία εικονίζουν την αειπαρθενία = πάντοτε παρθένος της Θεοτόκου με τρία αστέρια πάνω στο μαντήλι του κεφαλιού της (μαφόριο), δύο στους ώμους και ένα στο κεφάλι που δηλώνουν ότι η Θεοτόκος (=γέννησε το Θεό) ήταν :

πριν \

κατά \ > τόκο –> Παρθένος (Αειπάρθενος =πάντα ήταν Παρθένος)

μετά /

νιι. Η Θεοτόκος δεν αναλήφθηκε όπως διδάσκουν οι Καθολικοί αλλά μεταστάθηκε = δηλαδή πέθανε και μετά ενώθηκε το σώμα και η ψυχή της και ζει με το σώμα και τη ψυχή της στον ουρανό. Είναι χαρακτηριστική η μετάσταση στους παρθένους ανθρώπους, τους αφιερωμένους ολοκληρωτικά στο Θεό. Έτσι κι ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος ονομάζεται Παρθένος και μεταστάθηκε επίσης.

Αν αναλαμβανόταν όπως διδάσκουν οι Ρωμαιοκαθολικοί (Παπικοί) τότε θα συνέβαιναν τα εξής παράλογα :

  1. Τότε η Παναγία θα ήταν ήδη Θεάνθρωπος. Γιατί δεν μας έσωσε εκείνη; Γιατί χρειάστηκε να γεννήσει κι άλλον Θεάνθρωπο; Θεωρούσε τη γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα ο Θεός; Τότε καταργείται η ισοτιμία μεταξύ ανδρός και γυναικός. Αυτό βέβαια δεν ισχύει.
  2. Η Παναγία διδάσκουν ότι γεννήθηκε από μόνη την Άννα γιατί δεν ήταν δυνατόν η Άσπιλη Παρθένος (Άσπιλη Σύλληψη της Θεοτόκου από μόνη την Άννα) να γεννηθεί με το προπατορικό αμάρτημα. Έπρεπε να είναι καθαρή από αυτό για να γεννήσει το Θεάνθρωπο.
  3. Αν η Παναγία γεννήθηκε από μόνη την Άννα τότε ο Χριστός θα προσελάμβανε μόνο την άσπιλη, ελευθερωμένη από το προπατορικό αμάρτημα θεανθρώπινη φύση της Παρθένου κι άρα εμείς με το προπατορικό αμάρτημα δεν θα μπορούσαμε να σωθούμε, γιατί ό,τι δεν προσέλαβε ο Χριστός δεν μπορεί να σωθεί! Άρα, η Παναγία γεννήθηκε με το προπατορικό αμάρτημα, αλλά το Πανάγιο Πνεύμα την “βάπτισε” και καθάρισε από το προπατορικό αμάρτημα όταν την επισκίαση μετά την ελεύθερη συγκατάθεσή της να γεννήσει τον Χριστό.

Δείτε τα πρακτικά μας σε σύννεφο Tagxedo!

άγγελος-πρακτικά-β΄ γυμνασίου-2014

 

Advertisements