ΕΝΟΤΗΤΑ 18 ΚΑΠΟΙΟΣ ΕΥΣΕΒΗΣ ΚΑΙ Ο ΖΑΚΧΑΙΟΣ: ΔΥΟ ΠΛΟΥΣΙΟΙ – ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΖΩΗΣ



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


Ø         Τι τίτλους θα βάζαμε στα κείμενα της Ενότητας 18;
Το α΄ κείμενο είναι περικοπή απ τα Ευαγγέλια Κατά Μάρκον (κεφ. 10, στ.  17-27) και Κατά Ματθαίον (κεφ. 19, στ. 20):
αναφέρεται στη σχέση του πλούτου με την αιώνια ζωή.
Το β΄ κείμενο  είναι περικοπή  απ το Κατά Λουκά Ευαγγέλιο (κεφ.19 στίχοι 1-1ο)
αναφέρεται στη συνάντηση του Ιησού με τον Ζακχαίο που ήταν πρώην Τελώνης..

Ø          ΑΠΟΔΟΣΗ  ΤΩΝ  ΚΕΙΜΕΝΩΝ  ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
Ένας ευσεβής νέος Ιουδαίος ρώτησε τον Ιησού τι πρέπει να κάνει για να κληρονομήσει την Αιώνια Ζωή
Ο Ιησούς του είπε ότι πρέπει να τηρεί τις εντολές και να μοιράσει την περιουσία του στους φτωχούς.
Ο ευσεβής νέος έφυγε σκυθρωπός επειδή είχε μεγάλη περιουσία.
Ο Ζακχαίος ο Αρχιτελώνης ανέβηκε σε ένα δένδρο να δει τον Ιησού την ώρα που θα περνούσε.
Ο Ιησούς τον είδε και του ζήτησε να τον φιλοξενήσει στο σπίτι του
.
Ο Ζακχαίος χάρηκε γιατί ενώ όλοι τον απέφευγαν ο Ιησούς τον αποδεχόταν.
Δήλωσε ότι μετανοεί από την αμαρτωλή ζωή του
Υποσχέθηκε να μοιράσει την μισή περιουσία του και να αποζημιώσει στο 4πλάσιο όσους αδίκησε
Η αυθόρμητη κίνηση του Ζακχαίου είχε αποτέλεσμα να σωθεί αυτός και η οικογένειά του




ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ  (ΣΕΛΙΔΑ 78 του Σχολικού Βιβλίου)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:

 Ο νέος που πλησίασε το Χριστό ήταν ευσεβής και τηρούσε τις 10 εντολές και τις 613 διατάξεις των Ραβίνων.
Το ότι είχε μεγάλη περιουσία σήμαινε για τους Εβραίους ότι έχει την εύνοια του Θεού.
Είχε όμως θρησκευτικές ανησυχίες.
Ο Ιησούς του προτείνει να πουλήσει την περιουσία του. Όμως αυτός δεν θέλει να θυσιάσει την καλοπέρασή του.
Άρα ο πλούσιος νέος αγαπά το Θεό όσο δεν θίγονται τα συμφέροντά του.
Περιορίζεται στην τυπική τήρηση του Μωσαϊκού Νόμου και θεωρεί τον εαυτό του ευνοημένο από το Θεό.

Ο Ζακχαίος ήταν κι αυτός από εκείνους που εγκατέλειψαν τη θέση τους αρνούμενοι να εκμεταλλεύονται τους πτωχούς
συμπατριώτες τους.
Είναι αλήθεια ότι οι Εβραίοι Τελώνες της εποχής εκείνης γνώριζαν πως ήταν παραβάτες των Θεϊκών Εντολών:
1.    Ο Μωσαϊκός Νόμος δεν προέβλεπε κρατικούς φόρους. Κάθε κρατικός φόρος θεωρούνταν κλοπή.
2.    Οι Τελώνες ήταν όργανα των Ρωμαίων – τι περισσότερες φορές είχαν και το δικαίωμα το Ρωμαίου Πολίτη
3.    Και μόνο επειδή οι Τελώνες συζητούσαν και συνεργάζονταν με τους Ρωμαίους θεωρούνταν μολυσμένοι 

Τελώνης που άλλαξε ζωή και ακολούθησε το Χριστό ήταν και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος.
Όταν μάλιστα ο Χριστός τον κάλεσε για μαθητή του, έδωσε αποχαιρετιστήριο γεύμα όπου κάθισαν και πολλοί τελώνες


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 4:

  Ο ευσεβής νέος που πλησίασε το Χριστό μόλις άκουσε τα λόγια του Χριστού έγινε σκυθρωπός και έφυγε λυπημένος
επειδή δεν ήθελε να αποχωριστεί τη μεγάλη περιουσία του..
Παρέμεινε προσκολλημένος στα πλούτη του

Αντίθετα ο Ζακχαίος αφού μετάνιωσε και παράτησε την αμαρτωλή ζωή του, ακολούθησε το Χριστό.
Στην Παράδοση της Εκκλησίας ο Ζακχαίος θεωρείται “Δίκαιος” και “Απόστολος”.
Η μνήμη του εορτάζεται στις 20 Απριλίου.
Κάποιοι θέλησαν να τον ταυτίσουν με τον  Απόστολο Ματθαίο (και εκείνος ήταν πρώην Τελώνης).
Όμως αυτό δεν είναι σωστό γιατί όταν ο Ζακχαίος συνάντησε το Χριστό, ο Ματθαίος ήταν ήδη μαθητής του Χριστού.
Ο Άγιος Κλήμης ο Αλεξανδρεύς στις ομιλίες του σώζει μία φήμη που διαδόθηκε από γενιά σε γενιά :
ότι δηλαδή ο Ζακχαίος έμεινε μαζί με τους μαθητές και ακολούθησε το Χριστό στις περιοδείες του.
Και ότι αργότερα ο Απόστολος Πέτρος τον χειροτόνησε Επίσκοπο στην Καισάρεια των Φιλίππων.

 Τελώνης που άλλαξε ζωή και ακολούθησε το Χριστό ήταν και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος.
Όταν μάλιστα ο Χριστός τον κάλεσε για μαθητή του, έδωσε αποχαιρετιστήριο γεύμα όπου κάθισαν και πολλοί τελώνες



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ (σελίδα 79 του σχολικού βιβλίου) :
(αφού διαβάσουμε προσεκτικά το κείμενο [απόσπασμα από ομιλία του Κλήμη του Αλεξανδρέα])

Ø        Κάποιος Ασκητής που έζησε τον προηγούμενο αιώνα έλεγε:
“Το αν θα πάμε στον Παράδεισο δεν εξαρτάται από το πόσα χρήματα έχουμε. Εξαρτάται από τον τρόπο που θα χρησιμοποιήσουμε αυτά που έχουμε.  Τα χρήματα, τα κτήματα και όλα τα υλικά αγαθά μας τα έδωσε ο Θεός να τα διαχειριζόμαστε. Πρέπει να ξέρουμε ότι ο Θεός θα μας ζητήσει λογαριασμό γα το πως τα διαχειριστήκαμε”.


Ø        ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΑΠΛΗΣΤΙΑΣ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

1. “Ο  ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΙΕΡΑ ΜΑΔΡΕ”

 Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Β. Τρέιβεν.
Σκηνοθέτης ο Τζων Χιούστον (1948).
Τον ήρωα του έργου ενσάρκωσε ο Χάμφρεϋ Μπόγκαρτ
Πρωταγωνίστησαν
Γουώλτερ Χιούχτον και Τιμ Χολτ

2. “ΑΓΚΙΡΕ Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ”

 Βασισμένο στο μυθιστόρημα του Β. Τρέιβεν.
Σκηνοθέτης ο Γερμανός Βέρνερ Χέρτσογκ (1972)
Το έργο καταγγέλλει τη δίψα για εξουσία και πλούτο. Η δίψα αυτή οδηγεί στην τρέλα

3. “Ο  ΑΧΟΡΤΑΓΟΣ “

 Θεατρικό Έργο του Δημήτρη Ψαθά.
Το 1967 ο Λάζαρος Μαντανάρης το διασκεύασε για να το ανεβάσει στον κινηματογράφο και το σκηνοθέτησε ο Ντίμης Δαδήρας.
Τον ήρωα του έργου ενσάρκωσε ο Γιάννης Γκιωνάκης
Πρωταγωνίστησαν
Μάρω Κοντού Διονύσης Παπαγιαννόπουλος Μαίρη Λαλοπούλου Δημήτρης Καλιβωκάς
Βέρα Κρούσκα  Νάσος Κεδράκας Βαγγέλης Καζάν

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /