ΕΝΟΤΗΤΑ 14 Η ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΠΛΑΧΝΙΚΟΥ ΠΑΤΕΡΑ (ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ ΥΙΟΥ) Η ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ


       Οι Φαρισαίοι και οι Γραμματείς διαμαρτυρήθηκαν στον Ιησού γιατί συζητά με αμαρτωλούς.
 Ο Ιησούς βρήκε την ευκαιρία να τους διδάξει με απλά λόγια για τη μεγάλη αξία της Μετανοίας.

   Το κείμενο της Ενότητας είναι «περικοπή» (απόσπασμα) από το Κατά Λουκά Ευαγγέλιο (κεφ.15, στίχοι 1-32):
Στην Εκκλησία την «περικοπή» αυτή την ακούμε τη 2η Κυριακή του Τριωδίου («Κυριακή του Ασώτου»).

      ΑΠΟΔΟΣΗ  ΤΟΥ  ΚΕΙΜΕΝΟΥ  ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
Πλησίαζαν τον Ιησού, πολλοί αμαρτωλοί και Τελώνες. Συζητούσαν και έτρωγαν μαζί του 
    Αυτό δεν άρεσε στους Φαρισαίους.
Ο Ιησούς τότε τους είπε την εξής «παραβολή»:
«   * Ένας πατέρας μοίρασε την περιουσία του ύστερα από απαίτηση του μικρού γιου. Ο μικρός πήρε το μερίδιό του
και το σπατάλησε. Δεν του έμεινε τίποτε.
* Έφθασε σε απόγνωση Αποφάσισε να γυρίσει στο πατρικό του και να ζητήσει συγγνώμη απ’ τον πατέρα του.
* Όταν τον είδε ο πατέρας του α   τον αγκάλιασε   
                                                       β   έδωσε εντολή να του φορέσουν καινούργια ρούχα
γ   του φόρεσε στο δάκτυλό του δακτυλίδι
                                                       δ   ετοίμασε το καλύτερο δείπνο – με το πιο καλοθρεμμένο μοσχάρι
     * Ο μεγαλύτερος γιος όταν πληροφορήθηκε τι είχε συμβεί
παραπονέθηκε στον πατέρα του 
για τον τρόπο που φέρθηκε στον “Άσωτο”.
  * Ο πατέρας λυπάται για τα παράπονα του μεγαλύτερου γιου – 
του εξηγεί ότι πρέπει να χαίρεται για την επιστροφή του αδελφού του. 
»




ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ  (ΣΕΛΙΔΑ 65)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 1:      

Στους 3 πρώτους στίχους της περικοπής από το Κατά Λουκά Ευαγγέλιο περιγράφεται η αφορμή
που ανάγκασε τον Ιησού να πει την Παραβολή του Ασώτου Υιού.
1         Αφορμή ήταν η .διαμαρτυρία των Φαρισαίων επειδή ο Ιησούς δεχόταν αμαρτωλούς.
2         Μεταξύ των  «αμαρτωλών» ήταν και οι .Τελώνες.

Οι Τελώνες ήταν εισπράκτορες φόρου σε συνοριακούς σταθμούς. (Το δικαίωμα του εισπράκτορα το νοίκιαζαν από τους Ρωμαίους  ή τοπικούς Ηγεμόνες).
Μάζευαν τους φόρους των συμπατριωτών τους – όμως εκτός από τα υποχρεωτικά ποσά εισέπρατταν και επιπλέον ποσά για τον εαυτό τους και πλούτιζαν μ’ αυτό τον τρόπο.
Γι αυτό οι Εβραίοι συμπατριώτες τους, τους θεωρούσαν προδότες, εκμεταλλευτές, άρα αμαρτωλούς  και τους μισούσαν 
Όποιος πλησίαζε τελώνη θεωρούνταν ότι προσέβαλλε τον ίδιο το θεό.
Ο Χριστός με την Παραβολή του Ασώτου Υιού κάνει μία επανάσταση.
 Σε όσους Τελώνες μετανοούν και αλλάζουν τρόπο ζωής τους αναγνωρίζει το δικαίωμα να ενταχθούν στην κοινωνία.


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ 2:      

Τον 1ο αιώνα μ.Χ. πολλοί νέοι μετανάστευαν για να βρουν δουλειά και να πλουτίσουν.
Άρα το λάθος του μικρού γιου δεν ήταν ότι ξενιτεύτηκε ή ότι έφυγε από το πατρικό του σπίτι.
Ποια ήταν τα λάθη του νέου;
Ο νέος παρουσιάζεται ανεύθυνος:       1.   Σπατάλησε τη μεγάλη περιουσία
2.   Αποκόπηκε από τη θρησκευτική και κοινωνική ζωή 
                                                              3.   Κατάντησε χοιροβοσκός σε ειδωλολάτρη κτηνοτρόφο

     Ο Άσωτος Υιός αναγκάστηκε να τρώει από την τροφή των χοίρων (που τους τάιζαν χαρούπια)

Χαρούπια (ξυλοκέρατα)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ  3:      

Ας διαβάσουμε τα ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ 3 (σελίδα 65 του βιβλίου)


ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ  4 και ΣΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ  5:      

Ας διαβάσουμε τα ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ 4 (σελίδα 65 του βιβλίου)


         ΕΡΓΑΣΙΑ    (σελίδα  66):
ΕΡΓΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ    ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΆ ΚΕΊΜΕΝΑ

Έργα Ζωγραφικής


«Η παραβολή του ασώτου υιού». Νωπογραφία του 1786 στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου στο Ζαγόρι Ηπείρου


«Η του Ασώτου παραβολή». Φορητή Εικόνα σε ξύλο(35,5×31)17ος αι στον Ελληνικό Ναό του Αγίου. Γεωργίου στη Βενετία.
Έργο πιθανότατα του ζωγράφου Εμπορίου Βενεδίκτου
(από το βιβλίο της Νίκης Τσελέντη-Παπαδοπούλου «Οι εικόνες της Ελληνικής Αδελφότητας της Βενετίας από τον 16ο έως το πρώτο μισό του 20ού αιώνα», έκδοση ΥΠΠΟ-ΤΑΠ)


«Επιστροφή του Ασώτου Υιού». Ελαιογραφία σε καμβά. Έργο του Βενετού ζωγράφου της Αναγέννησης Φραντζέσκο Μπασάνο του Νεοτέρου.
Ο πίνακας χρονολογείται μεταξύ 1570 – 1580.


«Ο Άσωτος Υιός ανάμεσα στους χοίρους». Σκιαγραφία με πέννα. Έργο του Γερμανού χαράκτη Albrecht Dürerτ
πίνακας του 1497.
Σήμερα βρίσκεται στο Staatliche Kunschalle στην Καρλσρούη


«Επιστροφή του Ασώτου Υιού». Λάδι σε καμβά. 106 × 143 cm
Έργο του Ιταλού ζωγράφου Giovanni Francesco Barbieri Guercino (1591 – 1666)
Τον ζωγράφισε το 1619.


Ο πίνακας «Επιστροφή του Ασώτου Υιού» (ελαιογραφία σε καμβά, διαστάσεων 138×100,5 cm) είναι δημιούργημα του Ιταλού ζωγράφου Πομπέο Μπατονι . Χρονολογείται στο 1773. Σήμερα βρίσκεται στο «Kunsthistorisches Museum» της Βιέννης.


«Υαλογραφία» που εικονίζει την «Επιστροφή του Ασώτου Υιού». (1890). Διακοσμεί παράθυρο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστή στο Τσάρλεστον της Νοτίου Καρολίνας (Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής).


Χαλκογραφία του 1538 με θέμα τον Άσωτο Υιό που βόσκει χοίρους. Έργο του Γερμανού χαράκτη Χανς Σεμπαλτ Μπέχαμ.
Στο βλέμμα του «Άσωτου Υιού» φαίνεται καθαρά η μετάνοια και η  θλίψη.


Το 1662 ο Γερμανός ζωγράφος Ρέμπραντ Βαν Ρίζν δημιούργησε τον περίφημο πίνακα (ελαιογραφία σε καμβά) «Επιστροφή του Ασώτου».
Ο πίνακας αυτός βρίσκεται σήμερα στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρουπόλεως, στο Μουσείο των Ρωσικών Θερινών Ανακτόρων


ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΆ ΚΕΊΜΕΝΑ

Αλεξάνδρου Σούτσου «Ο Άσωτος» (1830). Έμμετρο πεντάπρακτο στα πρότυπα της κωμωδίας του Μολιέρου
επηρεασμένο και από τα θεατρικά έργα των Φαναριωτών.
Το έργο περιέχει αρκετές αιχμές σε κοινωνικά ζητήματα του τέλους του 19ου αιώνα.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change ) </