Κανόνες καλής συμπεριφοράς στο δια-δίκτυο (Network Etiquette – Netiquette)

http://prezi.com/wmjjc-j4wlt8/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

netiquette

Κανόνες καλής συμπεριφοράς στο δια-δίκτυο

(Network Etiquette – Netiquette) Ορισμός Ο όρος Netiquette προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων
Network + Etiquette = Netiquette.Πρόκειται για τους κανόνες που διέπουν την κοινωνικά αποδεκτή συμπεριφορά σε ένα δίκτυο και κατ’ επέκταση στο διαδίκτυο.
Όπως κάθε κοινωνία ή ένωση ανθρώπων, έτσι και η κοινότητα του διαδικτύου, που απαρτίζεται από τους πολίτες του διαδικτύου (netizens),
δε θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς κάποιους κανόνες καλής – αποδεκτής συμπεριφοράς.
Οι κανόνες αυτοί δεν βασίζονται σε νόμους, ακριβώς όπως δεν υπάρχει νόμος που να υποχρεώνει να λέμε «Καλημέρα» ή «Ευχαριστώ». Οι κανόνες καλής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο,
αφορούν κυρίως την επικοινωνία :
α) μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email),
β) την ανταλλαγή άμεσων μηνυμάτων (chat – instant messaging),
γ) τις ομάδες συζητήσεων (forum),
δ) τα ιστολόγια (blogs),
ε) τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης (facebook κλπ).Το διαδίκτυο δεν παρέχει τη δυνατότητα αναγνώρισης του φύλου, της εθνότητας, του θρησκεύματος ή ακόμη και της ψυχικής κατάστασης και διάθεσης του συνομιλητή, κάτι που δε συμβαίνει στην πρόσωπο με πρόσωπο ή ακόμη και στην τηλεφωνική επικοινωνία.
Διαδίκτυο (Internet)
(7) Δείξτε κατανόηση σε τυχόν παραλείψεις ή και λάθη στη συμπεριφορά των συνομιλητών σας στο διαδίκτυο.
(8) Προσπαθήστε τόσο να παίρνετε όσο και να δίνετε βοήθεια για θέματα που απασχολούν.
(9) Να διατηρείτε πάντοτε την ψυχραιμία σας, ιδίως όταν κάποιος σας προσβάλει (ή νομίζετε ότι σας προσέβαλε).
(10) Μην χρησιμοποιείτε ΚΕΦΑΛΑΙΑ για να τονίσετε αυτό που θέλετε να πείτε.
(11) Μην χρησιμοποιείτε ακατάλληλη γλώσσα και αποφύγετε ρατσιστικά, σεξιστικά, θρησκευτικά και κάθε είδους προσβλητικά σχόλια.
(12) Να έχετε υπόψη ότι ο συνομιλητής σας μπορεί να είναι διαφορετικής εθνότητας και κουλτούρας.
(1) Να φέρεστε στους άλλους όπως θέλετε να σας φέρονται και αυτοί.
(2) Θυμηθείτε ότι “στην άλλη πλευρά” υπάρχει κάποιος άνθρωπος.
(3) Ισχύουν οι ίδιοι κανόνες καλής συμπεριφοράς με την πραγματικότητα.
(4) Προσπαθήστε να μην είστε απόλυτοι.
(5) Χρησιμοποιείστε περισσότερη ευγένεια από ότι σε μια καθημερινή πρόσωπο με πρόσωπο συζήτηση.
(6) Χρησιμοποιήστε φατσούλες για να μεταδώσετε το χιούμορ και το σαρκασμό, και μάθετε τις συνηθισμένες διαδικτυακές συντομογραφίες.
(13) Να προσέχετε την ορθογραφία και το συντακτικό σας, να είστε σαφείς και να γράφετε σύντομα μηνύματα.
(14) Χρησιμοποιείστε με προσοχή τις συντομογραφίες και τα ακρωνύμια
(πχ ΕΕΧΙ = Ελληνική Ένωση Χρηστών Ιντερνετ).(15) Δείξτε σεβασμό σε πληροφορίες που αφορούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
(16) Προσπαθήστε να είστε ακριβείς και ξεκάθαροι.
(17) Δείξτε σεβασμό στην πνευματική ιδιοκτησία (copyright).
(18) Αν η απάντησή σας σε ένα μακροσκελές κείμενο είναι μικρή και δεν έχετε να προσθέσετε κάτι άλλο, αποφύγετε να ενσωματώνετε το αρχικό κείμενο.
xaroymenes fatsoules
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail)
(1) Μην στέλνετε και μην προωθείτε άχρηστη αλληλογραφία,
γνωστή και ως ανεπιθύμητη (SPAM, hoaxes, chain letters).
(2) Διασφαλίστε ότι όλα τα μηνύματα που αποστέλλεται δεν περιέχουν ιούς ή άλλο επιβλαβές – κακόβουλο λογισμικό.
(3) Σκεφθείτε πριν γράψετε και σκεφθείτε διπλά πριν αποστείλετε.
(4) Μην στέλνετε σε γραπτό μήνυμα, κάτι που δε θα μπορούσατε να πείτε πρόσωπο με πρόσωπο.
(5) Αφιερώστε λίγο χρόνο για την ανάγνωση του μηνύματός σας πριν το αποστείλετε.
(6) Μην κάνετε κατάχρηση του χρόνου και της σύνδεσης των υπολοίπων, στέλνοντας αρχεία μεγάλου όγκου.
(7) Προσπαθήστε το κάθε σας μήνυμα να αφορά κάτι συγκεκριμένο
και να μην περιέχει πληροφορίες για πολλά και διαφορετικά θέματα.
(8) Χρησιμοποιείστε με προσοχή τη διαδικασία της προώθησης ενός μηνύματος, αποφεύγοντας να συμπεριλάβετε στο σώμα του κειμένου τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις όλων των προηγούμενων αποδεκτών.
(9) Τα μηνύματα που λαμβάνετε απευθύνονται σε εσάς
και θα πρέπει να ενημερώνετε τον αποστολέα
σε κάθε περίπτωση προώθησής τους.
(10) Σε περίπτωση που λάβετε ένα μήνυμα που δεν προοριζόταν για εσάς, προωθήστε το στον σωστό παραλήπτη με μια σημείωση ή
αν δεν γνωρίζετε την ηλεκτρονική διεύθυνση του σωστού παραλήπτη ενημερώστε τον αρχικό αποστολέα.
(11) Κατά την αποστολή ενός μηνύματος φροντίστε για τη σωστή επιλογή μεταξύ της κοινοποίησης (CC) ή της κρυφής κοινοποίησης (BCC).
(12) Υπογράψτε το μήνυμά σας, φροντίζοντας να υπάρχουν στο κάτω μέρος
του πληροφορίες όπως:
Ονοματεπώνυμο, Οργανισμός – Εταιρία, Email, Διεύθυνση, Τηλέφωνο, Φαξ.
(13) Φροντίστε ώστε το θέμα του μηνύματος να είναι ακριβές και λεπτομερές. Ομάδα συζητήσεων (Forum) Όταν βρεθείτε σε μια νέα ομάδα συζητήσεων αφιερώστε
λίγο χρόνο για να διαβάσετε τι έχουν γράψει οι υπόλοιποι και αν υπάρχουν τυχόν
Απαντήσεις σε Συχνές Ερωτήσεις (Frequently Asked Questions – FAQ).Αποφύγετε να ζητάτε βοήθεια για οποιοδήποτε θέμα σας απασχολεί, χωρίς πρώτα να έχετε ερευνήσει παλιότερες συζητήσεις. Μην ξεφεύγετε ή αποπροσανατολίζετε τους άλλους από το θέμα συζήτησης.
Αν κάποιο μήνυμα συνομιλητή σας ενόχλησε, προτιμήστε να του αποστείλετε προσωπικό μήνυμα αναφέροντας την άποψή σας και αποφύγετε να απαντήσετε στην ομάδα συζητήσεων. Αποφύγετε την αποστολή μηνυμάτων χωρίς περιεχόμενο ή επισυναπτόμενα αρχεία.
Μην κάνετε κατάχρηση της βοήθειας και του χρόνου των υπολοίπων. Άμεση ανταλλαγή μηνυμάτων (chat – instant messaging) Αποφύγετε τα μακροσκελή κείμενα και προτιμήστε σύντομα μηνύματα.
Επιλέξτε κατάλληλα ψευδώνυμα.
Χαιρετίστε τους υπόλοιπους συνομιλητές κατά την είσοδό σας στο δωμάτιο συζητήσεων.
Δείξτε σεβασμό στα ιδιωτικά δωμάτια συζητήσεων. Προσπαθήστε να μην “πλημμυρίζετε” το δωμάτιο συζητήσεων με τις απαντήσεις σας.Σεβαστείτε τη συζήτηση των άλλων και προσπαθήστε να μην τους διακόπτεται.
Αποφύγετε την αποστολή μηνυμάτων με διαφημιστικά ή προωθητικό υλικό. Έχετε υπόψη ότι τα μηνύματά σας μπορούν να αποθηκευτούν από οποιονδήποτε συμμετέχει στη συζήτηση, χωρίς την άδειά σας.
Ενημερώστε τους συνομιλητές σας κατά την έξοδό σας από το δωμάτιο συζητήσεων
και αποχαιρετίστε τους.
Συντομογραφία         Αγγλική Έννοια                        Ελληνική έννοια
ASAP                               As soon as possible                 Το συντομότερο δυνατό
BBL                                Be back later                               Θα επιστρέψω αργότερα
BRB                                Be right back                               Επιστρέφω σε λίγο
LOL                                Laughing out loud                     Έντονο γέλιο
ROTFL                         Rolling on the floor laughing  Ξεκαρδίστηκα
BTW                              By the way                                     Με την ευκαιρία
OIC                                 Oh, I see                                        Κατάλαβα
CUL                                See you later                                Τα λέμε
OTOH                            On the other hand                     Από την άλλη
GMTA                            Great minds think alike         Τα μεγάλα πνεύματα συναντώνται
IMHO                            In my humble opinion            Κατά την ταπεινή μου γνώμη
RUOK                            Are you OK?                                Είσαι εντάξει;
TIA                                  Thanks in advance                   Ευχαριστώ εκ των προτέρων
J/K                                 Just kidding                                Αστειεύομαι
TTFN                             Tata for now                                Γεια χαράΣυνηθισμένες διαδικτυακές συντομογραφίες Συνηθισμένες Φατσούλες (smiley) Χαρακτήρες       Έννοια
🙂                           Χαρούμενο ή αστειευόμενο
😉                          Κλείσιμο ματιού
😦                          Λύπη
😐                         Αμφιβολία
😮                        Έκπληξη ή ανησυχία
😡                        Δεν λέω τίποτα
:-p                       Βγάλσιμο της γλώσσας (συνήθως για αστείο)
|-Ι                        Κοιμάται
:-/                         Σκέπτεται
Στρατηγικές επίλυσης διαφωνιών σε μια συζήτηση στο δια-δίκτυο.
Η στρατηγική της αγνόησης:
Δεν είναι απαραίτητο να απαντήσετε σε κάθε μήνυμα.
Η στρατηγική λήψης αποφάσεων με δημοκρατικούς τρόπους:
α) Έκθεση τους θέματος στην ομάδα συζητήσεων
β) Προσωπική τοποθέτηση πάνω στο θέμα
γ) Προτροπή των υπολοίπων συνομιλητών να πάρουν κι αυτοί θέση.
Β)
How to communicate on line
<div style=”margin-bottom:5px”> <strong> <a href=”https://www.slideshare.net/renia_95/netiquette-for-the-le-finding-partners-in-etwinning&#8221; title=”Netiquette for the LE &quot;Finding partners in eTwinning&quot;” target=”_blank”>Netiquette for the LE &quot;Finding partners in eTwinning&quot;</a> </strong> from <strong><a href=”http://www.slideshare.net/renia_95&#8243; target=”_blank”>Irene Pateraki</a></strong> </div>

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s